menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantjes uit de propagator halen

Ga naar meest recente reactie

Pieterpost

Pieterpost

Goedemorgen, ik heb een cacao uit zaad opgekweekt in een propagator en laten groeien onder licht, nu raakte hij het dak bijna en heb ik hen er uit gehaald en in een grotere pot gezet in de woonkamer.
Nu gaat hij slap hangen hoe zou dat kunnen?

C&S zaaien, verspenen, enten en stekken

woensdag 18 november 2020 - 09:29
Tuinprins

Tuinprins

Hoeveel wortels had de plant toen je die overpotte? Als die weinig wortels had en je pot die over en je zet de plant dan in een huiskamer dan zie je het resultaat op bovenstaande foto. De luchtvochtigheid in een huiskamer is te laag. Het beste de plant in een koele maar lichte kamer zetten en regelmatig het blad bevochtigen met een plantenspuit. Of de plant het dan gaat halen weet ik niet.

In het vervolg: zaailingen pas overpotten als ze voldoende wortels hebben. Dan koel maar wel licht plaatsen zodat ze geleidelijk kunnen wennen. Ikzelf probeer zo min mogelijk zaailingen in de winter in huis te hebben. Levert heel vaak problemen op als slappe groei en luisaantastingen. Soms ontkom je er niet aan (heb momenteel Araucaria zaailingen staan) maar liever niet.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 18 november 2020 - 17:16
Pieterpost

Pieterpost

Hallo tuinprins dank je voor de info, ik ben startend hobby kweker vandaar haha ik heb denk ik 50 verschillende zaailingen en plantjes in de propagator staan. Ik dacht juist als ik ze nu ontkiem kan ik ze in de woonkamer zetten en dan buiten zetten van de zomer. Uiteraard de planten die dit toelaten..

Nu heb ik mijn propagator op 25 graden gezet en dan wil ik hem afbouwen tot 17 graden zeg maar kamertemperatuur kan dat dan ook?
woensdag 18 november 2020 - 17:49
Pieterpost

Pieterpost

Hij had nog niet veel wortels inderdaad. Het nadeel is wel van de temperatuur laten zakken dat de rest van de zaden niet meer de benodigde 30c graden hebben in de Propagator.

Maar deze stond op zich wel licht bij het raam op het westen temp is meestal in huis 20c dag en nacht vanwege mijn bananen dus dan zou het de wortels kunnen zijn?
woensdag 18 november 2020 - 17:56
Pieterpost

Tekst aangepast

Pieterpost

Dus kan hem beter in dit kleine potje houden in het licht kouder en stoeien met water ? Ok ja dan doe ik dat, ik had er ook maar 1 uit gehaald om te proberen maar zo werkt het dus niet..

Verder heb ik nog

* Winterzoet
* flessenbomen
* frangipani
* zuid Amerikaanse reizigersbomen
* Decarys flamboyant
* strelitzia Juncea
* en vossenstaart palmen die opkomen
woensdag 18 november 2020 - 18:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon