Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo iedereen, er wordt hier zoveel over bims gesproken en daarom had ik die vraag.
Ik gebruikte steeds perliet om tussen mijn potgrond te mengen en ik had nooit te klagen. De wortels groeiden beter en ik was echt content.
Na voor de zoveelste keer te hebben gelezen dat bims veel beter was dan perliet wilde ik het toch ook eens proberen. Dus in 2005 bij het verpotten van mijn cactussen gebruikte ik bims die ik gekocht had bij Decoster in Veurne.
Alles verliep goed tot het volgend jaar, ik verpot ieder jaar mijn planten, ik de planten één voor één uit hun potten deed. Ik had nog nooit zoveel wortelluis gezien als toen.
Dus ben ik direct weer overgeschakeld naar perliet waarmee ik dit probleem niet had.
Kan mij iemand zeggen hoe het komt dat ik zoveel wortelluis had bij het gebruik van bims.
Bij Grusonia zijn we al enige tijd aan het proberen van Bims. De duitsers die dat al jaren gebruiken hadden ons voorgesteld 1/2 cactusgrond en 1/2 bims. Let wel, bims tussen 2 en 5 mm. Geen brokstenen aub. Dit geeft een goed resultaat, maar ge moet voortdurend gieten en bemesten. Ik heb mijn mengsel teruggebracht tot 80 % cactusaarde, een mengsel met behoorlijk veel klei in. De overige 20% is bims. Nu heb ik prachtig resultaat. Waarschijnlijk was er te veel bims in uw mengsel, en die wortelluis kwam van "te droog". Een toevallige besmetting wordt dan ineens een woekering.
Maar dat hoeft niet noodzakelijk. Bij iedere verplanting meng ik korreltjes in de grond, en dan blijft ge gewoon luis-vrij.Een merknaam die ge overal vindt:Gardiflor Scheriff. Ook Volaton is zo iets. De procenten zijn in liters, niet in kilo's!
Bedankt iedereen.
Ik denk ook Robert dat er te veel bims in mijn mengsel aanwezig was. Wat betreft "te droog", ik geef van oktober tot einde maart geen water. Zoals ik op dezelfde wijze, dus geen water, perliet gebruik dan heb ik dit niet.
Bij mijn volgende verplanting zal ik ook zulke korreltjes mengen in de grond. Ik ben ook lid van Grusonia en heb mijn grond voor de eerste keer bij hen besteld.
Bedankt voor de goede raad.
Ik gebruik in mijn grondsamenstelling 75% bims plus wat leem en cactusgrond. Nog nooit een wortelluis gezien en ook niet méér bemest en gegoten dan vroeger.
In de winter moet ge natuurlijk stoppen van watergifte. Bij "te droog" heb ik het over de groeiperiode.
Maar "Mammillaria" heeft gelijk, het gaat wel degelijk over een besmetting (eitjes in de plantpotten- overdracht van de buren, nieuwkomers ?). Gebruik altijd Scherrif, dat is veiligst. Ondervinding van de clubserre waar voortdurend vanalles aankomt uit alle richtingen.
Hoedt je kloek, vint... (of wuveke...)
Robert.