menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rosa shneewittchen

Ga naar meest recente reactie

evi

Evi

Zoals jullie weten ben ik een leek op gebied van planten.
Mijn rozenstruik ziet er ni gezond meer uit (jonge plant) weten jullie welke ziekte hij heeft en wat er tegen doen ?
Bedankt !! [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 augustus 2007 - 13:59
minouke

Minouke

dit is sterreroet, komt veel voor na de eerste bloei bij rozen
Hier vind je een link met onderaan een lijstje met rozenziektes hun oorzaak en remedies

http://www.volkstuinen.be/leesvoer/bloementuin/rozen.htm
maandag 27 augustus 2007 - 14:05
Adrienne

Adrienne

Oei da's jammer hé.
Ik heb dat vorig jaar ook op een jonge roos gehad.
K' heb met niks gespoten, gewoon alles wat ziek was verwijderd.
Ai, erg k' had ocharme niks meer over.
Maar dit jaar Zaaalig een fantastische bloei.
Van ziekte geen last meer gehad.
maandag 27 augustus 2007 - 16:31
boomvaren

Boomvaren

Hallo Evi,

Dat is inderdaat sterreroet, een bladschimmel. Het kan geen kwaad zolang je het maar behandeld. Persoonlijk heb ik er op het moment er ook weer last van op mijn rozen, ik denk wel dat dat 90% van Belgie zal hebben op het moment. De schimmel heeft zich vooral goed kunnen ontwikkelen door het natte weer van voorbije maanden. Het is trouwens een hele slechte zomer geweest voor rozen, voordat de bloem echt kon openen was ze al verregend. Maar dat hebben we zelf niet in de hand.
Waar je nu vooral goed moet op letten is dat je de afvalende blaren zo snel mogelijk rond de plant verwijdert en liefst verbrand, dit om te voorkomen dat schimmel sporen zich kunnen vestigen in de bodem, zodat die volgend jaar jou plant weer zou kunnen infecteren. Wat nog belangrijk is, is dat je de plant goed inspuit tegen ziekten en schimmels, liefst boven en onderkand van het blad. Dit zou je moeten doen om de schimmels te verdelgen zodat deze zich niet kunnen ontwikkelen en sporen te kunnen zetten voor volgend seizoen. De blaren gaan zo wie zo afsterven en afvallen, maak je hierom geen zorgen, de planten beginnen zich toch al langzaam gaan voor te berijden op de winter.
Wat wel aangeraden is, is dat je begin volgend seizoen preventief de plant op nieuw behandeld tegen de schimmel, zo voorkom je dat eventuele overlevende schimmels opnieuw je roos zou kunnen aantasten. Maar een garantie dat ze niet terug zullen zijn eind volgend seizoen kan niemand bieden, er zal veel aan liggen wat weer we dan zullen hebben.

Groetjes,
Danny
dinsdag 28 augustus 2007 - 03:32
dejos_2004

Dejos_2004

hallo,
men nieuwe aanplant heeft net hetzelfde ondergaan,een triest aanzicht,een valwind hier heeft het extra in de verf gezet, alles afgewaaid,wel trug hersteld en trug in bloei zelfs maar de schimmel is nie geweken
donderdag 30 augustus 2007 - 23:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon