menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vies beest in de tuin

Ga naar meest recente reactie

Elsje

Elsje

Hallo iedereen !
Ik wist niet goed in welk forum ik met mijn vraag terrecht moest, dus dan hier maar. Ik ben daarnet bij het sproeien een afschuwelijke spin tegengekomen. Tegen dat ik mijn fototoestel gehaald had, was ze natuurlijk ribbedebie. Ik zal ze u even omschrijven : ze had een vrij slanke bouw, haar achterlijf zag eruit als het achterlijf van een wesp (zwart met geel) en het laatste lid van haar poten was gestreept. Heeft iemand ook al eens zo'n beest in de tuin gehad ? Weet iemand hoe de spin heet ? En vooral : hoe gevaarlijk is ze ? (Wij hebben nl 3 kleine kinderen rondlopen) Of is er iemand die een goede site weet waar ik het zou kunnen opzoeken ? Help alsjeblief want het is echt een eng beest ...
maandag 24 juli 2006 - 10:20
Elsje

Elsje

Euh, iedereen : ik weet het ondertussen : het is een wespspin (ook wel tijgerspin of wielwebspin genoemd) Ze is niet gevaarlijk, ze is wel een beetje zeldzaam . Ik ben nu wel wat gerustgesteld en ook wel een beetje trots dat er zo'n exemplaar in m'n tuin zit. De kinderen vonden ze alvast "kei-neig" (ahum) Als het mij straks lukt om een foto te nemen zet ik hem erbij !
maandag 24 juli 2006 - 10:38
Bowie

Bowie

Deze bedoel je?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Die staat in het Vlaams Gewest op de lijst als wettelijk beschermd en is inderdaad zeldzaam.
maandag 24 juli 2006 - 11:05
sugar

Sugar

Er zijn in België maar een handvol spinnen die mensen kunnen bijten : de gerande oeverspin, de waterspin en ook de de tijgerspin.
Niet dat dat deze spinnen gevaarlijk maakt, als ze al zouden bijten, dan is dat te vergelijken met een wespensteek.
Dit dier is zeldzaam en beschermd, dus geniet ervan. Ik zelf heb ze nog nooit gezien in het wild...
Je kinderen zijn met recht trots op dit prachtige dier in jouw tuin...
maandag 24 juli 2006 - 12:26
Elsje

Elsje

Taraaaa!! Toch foto kunnen maken. Hier is ze dan : onze eigenste wespspin !
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 juli 2006 - 13:28
Elsje

Elsje

Oei, da's precies wat te groot ...
maandag 24 juli 2006 - 13:29
jp

Jp

Beste, is het écht waar dat er maar een paar spinnen ook mensen bijten ? Ik dacht dat bv. de kruisspin (toch welbekend en veelvuldig voorkomend) ons ook konden happen. .... Of heb ik het beestje al die jaren ten onrechte beschuldigd.
Trouwens, mooi dier de wespspin (nog nooit gezien).
maandag 24 juli 2006 - 19:08
sugar

Sugar

Beste, is het écht waar dat er maar een paar spinnen ook mensen bijten ? Ik dacht dat bv. de kruisspin (toch welbekend en veelvuldig voorkomend) ons ook konden happen. .... Of heb ik het beestje al die jaren ten onrechte beschuldigd.
Trouwens, mooi dier de wespspin (nog nooit gezien).

Onterecht beschuldigd. Ze kunnen proberen ons te bijten , maar ze geraken niet door onze huid die te dik voor ons is...
Ik heb eens ergens gelezen dat je een kruisspin wel kan doen steken door zachtjes op hun lijf te drukken, zo kunnen zij zelf ook wat meer druk uitoefenen op hun giftanden...

sugar
maandag 24 juli 2006 - 20:42
jp

Jp

Weeral wat bijgeleerd !
maandag 24 juli 2006 - 21:12
nientje

Nientje

elsje, van mij mag ze in jou tuin blijven hoor, bij mij hoeft ze niet te komen ben er nl niet tuk op
nientje
dinsdag 25 juli 2006 - 16:28
florentina

Florentina


Elsje,

Ik vind het een mooie foto. het lijkt wel of er weerhaakjes zitten aan de pootjes.
De tekening op het lijfje vind ik ook merkwaardig: het zijn niet zomaar streepjes, er zit wel
een bepaald patroon met verschillende variaties in. Bij de wesp is dat toch anders.

Geef je dat ook door aan het museum voor natuurwetenschappen ? Daar brengen ze al wat
hier leeft in kaart , ook de diertjes die gemigreerd zijn.

florentina
dinsdag 25 juli 2006 - 22:35
Elsje

Elsje

Ha fijn florentina, naar welk adres van het museum zal ik dat dan doorsturen ?
Ik had de foto al doorgestuurd naar onze plaatselijke natuurpuntvereniging.
Daar heb ik ook al verbaasde reacties gekregen...
Ben ondertussen (na van de eerste schrik bekomen te zijn) al apetrots op "onze spin".
Al het bezoek en de buren zijn al komen zien en ze blijft zeer fotogeniek op dezelfde plaats zitten, een echt fotomodel ! Ik denk dat ik ze al ga missen als ze er straks niet meer zit !
dinsdag 25 juli 2006 - 22:43
Tomateboer

Tomateboer

Hele mooie spin maar in het echt ben ik er echt vies van.
Brrrrrrrrrrr,...
grt
dinsdag 25 juli 2006 - 23:23
ines

Ines

Och heb vandaag weer een dikke elleboog, weeral een beet van een of ander....
dat is nu het enige zie die mij kwaad maakt
Ze mogen hier wonen ewel ze moeten dan ook braaf zijn en nie bijten!

Het is nikske ze ben het alweer vergeten...tot ik weer een beet krijg
woensdag 26 juli 2006 - 11:35
Leentje

Leentje

Prachtige spin!
Zie ze precies toch ook liever in een ander zijn tuin.
Spinnen hebben zo van die vervelende gewoontes ergens te kruipen wanneer je er het minst op bedancht bent.

Groetjes,
Leen
woensdag 26 juli 2006 - 12:03
sugar

Sugar

Och heb vandaag weer een dikke elleboog, weeral een beet van een of ander....
dat is nu het enige zie die mij kwaad maakt
Ze mogen hier wonen ewel ze moeten dan ook braaf zijn en nie bijten!

Het is nikske ze ben het alweer vergeten...tot ik weer een beet krijg


Zoals al eerder geschreven, die beet is 99,999999% zeker niet van een spin...
woensdag 26 juli 2006 - 12:23
ines

Ines

Ja dat zou kunnen maar ik betrouw hier niets meer dat kleiner is dan mijn hond...
woensdag 26 juli 2006 - 13:17
nanette

Nanette

Wij hebben haar/hem ook tussen de rozen zitten.
Ben blij dat er niets gevaarlijks aan is.

groet nanette
woensdag 26 juli 2006 - 16:35
florentina

Florentina


Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen

Vautierstraat, 29

1000 Brussel

tel. 02/ 627 42 11
woensdag 26 juli 2006 - 17:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon