Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Anneke de snoei voor de hortensia is nu voorbij als ge het hebt over de annabel die een vroege voorjaarsnoei kan verdragen en de knoppen niet te dik laten worden en op 1a2 ogen van de grond snoeien.
De hout hortensia is mer een peervormige moet ook in het voorjaar gesnoeid worden.
En dan de licht gevoelige hortensia als het niet moet niet snoeien want die heeft nu al de bloem knop gemaakt voor volgend jaar en daarom is hij ook zo gevoelig .
Zodus Anneke gij rusten en de hortensia ook n en in het voorjaar de snoeischaar terug halen groetjes en dag( laat het eerst maar eens goed winteren)[afbeelding verwijderd niet-https]
Anneke, deze hier is een Hydrangea macrophylla, jonge planten mogen de eerste 3 à 4 jaar niet gesnoeid worden.
Oudere planten mogen maar moet niet, alleen als ze te fors geworden zijn:
-Laat de verwelkte bloemen aan de plant want die beschermen de opkomende bloemknoppen tegen late vorst, snoeien in maart/april , niet vroeger
-Laat de takken met een eindknop ongemoeid
-Een tak met bovenaan een verwelkte bloem, deze tak snoeien juist boven een gezonde knop
-Bij oudere planten kunt ge de oudste takken (grijzer van kleur) tot de grond afknippen
- ingevroren takken mogen tot gezonde knoppen terug gesnoeid worden.
anneke,
Snoei de verdroogde bloemen weg in het voorjaar net boven de eerste knop,
Maar laat de bloemen nu staan zij beschermen de struik tegen de vorst,al zou je dit misschien niet kunnen geloven maar het is wel zo de oude bloemschermen beschermen de nieuwe groei tegen de felste koude.
Maar snoei de plant in het voorjaar na de winterkoude half tot eind maart beginnen snoeien.
Gr Eddy
Sorry maar hier ben ik weer even... we hebben een nieuw huis en dus een nieuwe tuin... Vandaar mijn verschillende vragen op het forum... Ik ben een echte leek ...
Hier even een foto van mij wat zielig uitziende Hortensias (2 verschillende soorten)
Kan en mag ik deze nu snoeien? Tot hoe ver boven de grond?