Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo iedereen,
Ik heb een vraagje omtrent het snoeien van mijn planten en struiken.
Mijn planten zijn oa hortensia annabelle, boerenjasmijn, wisteria alba, passiflora, lavendel, viburnum,lavatera,herfstanemoon...enz
Ik heb van al de planten op internet al gezocht hoe je ze moet snoeien, maar mijn grote vraag is: vanaf welke ouderdom mag je snoeien?
De meeste planten worden nu in de zomer 2 jaar, sommigen 1 jaar. Mag je dat nu al doen, of eerst laten groeien ?
Bedankt , groetjes Evi
als je ze wilt snoeien begin er dan zo jong mogelijk mee want dan krijg je mooie vertakte heesters vooral lavendel en anabelle mogen eind volgende maand.
Van de herfstanemoon mag je nu het afgestorven blad en de stengels afknippen.
Indien je vreest dat het nog zal vriezen, kan je het afgestorven blad op de jonge scheuten leggen en ze verwijderen na de laatste nachtvorst.
Nog een vraagje erbij.
Heb mijn rozen niet gesnoeid in het najaar.
Ik moet nu dringend beginnen met de snoei omdat de rozen al aan het uitlopen zijn.
Mag dit gedurende een periode dat het vriest?
compopier ,
Ik snoei mijn rozen nooit in het najaar maar altijd in het voorjaar, rond half Maart,als de kans op zware vorst voorbij is.
Als je nu gaat snoeien het je kans dat,als het nog hard gaat vriezen(wat ik niet hoop)dat je rozen nog sterk gaan invriezen.
Dat de rozen nu al uitschieten is normaal door de zachte winter die we tot nu toe hebben gehad.
Dit heeft geen invloed op het snoeien van de roos,je kan gerust snoeien zonder enkel probleem.
In het najaar doe ik telkens een lichte snoei en in het voorjaar een drastische vormsnoei. De najaarssnoei is dus overgeslagen. De rozen staan er nu dus een beetje slordig bij en ze zijn al aan het uitschieten.
Ga een beetje aanzien en als het weer het toelaat.............;
Na hoeveel tijd mag het echter na een snoei beginnen vriezen zonder gevaar?
compopier,
je moet de najaars snoei niet overslaan als dat niet wil, ik wil alleen maar zeggen dat ik het niet doe.
Maar het snoeien in het voorjaar doe ik maar eerst Half Maart tot eind Maart en ik heb toch altijd al mooie rozen in de tuin gehad.
Als je nu al zou gaan snoeien en er komt bv in Februari of begin Maart nog strenge vorst heb je kans dat je rozen nog eens erg diep gaan invriezen, en om dat te vermijden snoei ik maar eerst nadat de kans op strenge vorst voorbij is.
Gr Eddy