Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ranonkels heb ik dus gekocht, en ook nog Ixias en Sparaxis.
Er staat op vermeld dat ze mogen geplant worden na de vorstperiode.
Ze zouden ook voor de winter moeten gerooid worden.
Kan iemand zeggen of dat écht nodig is ? Zou beschermen niet voldoende zijn, nu het er naar uitziet dat we toch geen strenge winters meer krijgen ?
Hilda,
sommige soorten moeten wel echt uit de grond,bv Gladiolen maar ook de andere kan je best telkens weer uit de grond halen.
Zo bloeien de bollen rijkelijker en ze gaan ook enkele jaren langer mee
meen nu bv tulpen als je deze jaar in jaar uit in de grond laat zitten worden de tulpen bloemen kleiner en kleiner,tot ze op terlijn niet meer terug boven komen.
't Is maar en tip,want ze moeten niet echt uit de grond maar het is wel beter voor de bollen zelf en voor er langer pleier van te hebben.
Ik vermoedde het wel, maar ik dacht natuurlijk aan al dat werk hé.
Dat is trouwens de reden waarom ik geen tulpen meer heb, maar ik heb me weer laten verleiden ...
Je kunt de bollen(tjes) ook in die speciale bakjes zetten. Die kun je dan in een keer er weer uit halen, is wel zo makkelijk En op die plaats kun je dan weer andere bollen zetten ook weer in die bakjes. Dan kun je dat steeds rouleren doe ik ook steeds en je hebt vaak iets anders.
In principe moet al het groen afgestorven zijn voor je de bollen rooit.
Als je gebruik maakt van mandjes, kan je die, na het verwelken van de bloemen, uit de grond halen en ze terug plaatsen op een plaatsje in de tuin waar je ze amper ziet.
Daarna kan je ze dan rooien en opbergen en volgend jaar terug planten.
De ranonkels kunnen een nachtje in het water worden gezet voor het planten. Kijk uit voor vorstgevoelige bollen en knollen; het lijkt wel voorjaar maar het kan nog steeds gaan vriezen!
Hilda: mijn freesia's kwamen wel uit maar bloeidenallen in een andere kleur dan besteld dus dat was ook geen succes! groeten Martje
heb ze zeer lang geleden ook eens gekocht en was zeer goed gelukt
had ze geplant in bak voor venstertablet op het zuiden
veel bloem gehad
dan gerooid en bewaard in kelder
het volgend jaar enkel groene sprieten en geen bloemen meer
heb ze dan weggegooid en nooit meer gekocht