Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
onze buxus in de tuin is onderaan helemaal uitgedroogd door de urnine van onze hond . ondertussen gaan we de tuin heraanleggen zodat hij er niet meer bij kan . maar nu men vraagje . zijn mijn buxussen nog te herstellen ??? ze zijn enkel onderaan droog en ros . wat als in de onderste takken verwijder en ze dieper herplant ?? of zijn ze enkel maar goed voor het containerpark .
hopelijk kunnen jullie me raad geven .
Als je de buxus toch gaat verplanten geef hem dan een goede gift van buxus meststoffen,het is een sterke plant en zal zich wel terug herstellen al kan dit wel een tijdje duren voor hij terug is hertseld
Gr Eddy,
Bij ons deed één van de katten dat steeds op dezelfde plaats tegen een buxus, die er plaatselijk
helemaal bruin van werd. Als ik het merkte, goot ik water over de buxus, om de urine wat te
'verdunnen'. Toen de kat er om onduidelijke reden mee stopte, herstelde de buxus zich binnen één
zomer. Eddy's advies om de plant extra te bemesten lijkt me een goed idee: zo komen er snel weer
nieuwe blaadjes aan de buxus, en zie je op den duur de schade niet meer. Weggooien dus niet nodig!
Hoi efkes vermelden dat de buxus eigenlijk door de mest van de hond aan het verbranden is (bladbrand sterft af).
U kan de struik uitgraven met een grote pol en opnieuw planten iets dieper na een tijd kan U bijsnoeien, de struik kan ook zichzelf herstellen al duurt het heel lang (tenzij de hond er opnieuw door een draad gaat tegen plassen op zijn vertrouwde plekjes als afbakening van zijn teritorium).
zo ik ga jullie raad dus maar opvolgen he . ik zal hem uitgraven , goede voeding geven , en eventueel wat dieper planten ,. ik zal mischien de bruine stukken verwijderen en hem gewoon wat dieper planten .
ja zou zonde zijn om de buxus plantjes weg te doen he .
Best nog niet knippen maar wachten tot ze terug uitlopen dan achteraf bijsnoeien best ook nog geen voeding geven maar wachten tot de struik terug aangeslagen is dan later kalk en buxus meststoffen bijgeven.
Ja zoals ines al schreef,niet bijsnoeien nu maar laat er een zomer over gaan.
Want al wat je wegsnoeit geeft kale stukjes in de buxus,en groei het dan toch echt niet meer in (wat in betwijfel) dan kan je nog altijd gaan bij knippen.
gr Eddy,
als je ze gewoon dieper inplant, dan maken ze gewoon hoger extra wortelen aan en dan kan je indien gewenst ze zelfs na een jaar opnieuw delen. Ik heb dit zelf ondervonden doordat ik de buxus in wacht had gezet maar iets dieper en elk takje van dat struikje dat in de grond zat had nieuwe wortelen... Dus die heb ik allemaal uiteen gehaald en opnieuw geplant. Zonder problemen, ...
Best nog niet knippen maar wachten tot ze terug uitlopen dan achteraf bijsnoeien best ook nog geen voeding geven maar wachten tot de struik terug aangeslagen is dan later kalk en buxus meststoffen bijgeven.
én er dan op letten dat je die twee niet samen smijt, want terzelfdertijd bemesten en bekalken is een fabel!
(Zelfs al durven sommigen het in één en dezelfde zak verkopen...)