Hugo
De aanwijzingen hierna dienen om de bloemen van H. macrophylla en H. serrata roze of rood te kleuren (of om ze wit te houden).
Bij het aanplanten
• een licht zuurwerkende bodemverbeteraar (producten op basis van turf) gebruiken
• de bodem rond de plant niet bedekken met dennenschors, eikenbladeren,...; cacaodoppen kunnen wel. Leg de mulch niet tot tegen de stengels om rotten te voorkomen
•
• Onderhoud
• de zuurgraad van de bodem op peil houden: pH 5,5 — 6,5 (je laat de pH best eens testen):
• vermijd specifiek zuurwerkende meststoffen
• steeds aangieten met regenwater: leidingwater en grondwater bevatten teveel ionen die de voedingsbalans en de zuurgraad van de bodem oncontroleerbaar kunnen beïnvloeden; je gietwater laten testen indien je niet zeker bent
• als plantenvoeding een meststof met meer dan 5% fosfor kiezen: fosfor legt het aluminium in de bodem vast zodat de planten het niet meer kunnen opnemen. Volgens Weiler (1980) heeft de ideale meststof voor roze of rode hortensia’s een N-P-K-verhouding van 25-10-10.
• indien de pH een beetje te laag is: beendermeel, houtas, ... strooien
• indien de pH veel te laag is: kalk strooien tijdens de maanden december, januari en februari. Je kan daarbij kiezen uit zeewierkalk (“maerl”), algenkalk (Mg-arm), kalkmergel, landbouwkalk (aangezuiverde kalkmergel) of dolomietkalk. Er bestaan ook handelsproducten die aangerijkt zijn met spoorelementen. Gebluste brandkalk (“landbouwpoederkalk”) is te efficiënt!
In het tabelletje kun je aflezen hoeveel kalk je moet toedienen om de pH met een eenheid te doen stijgen, b.v. van 5,0 naar 6,0.
Bodemsoort Weinig - veel humus Maximum gift
per jaar
Zand 300 - 500 g/m2 100 g/m2
Leem 400 - 600 g/m2 200 g/m2
Klei 600 - 800 g/m2 400 g/m2
Je merkt onmiddellijk dat het verhogen van de pH langzaam verloopt: een stijging met 1 pH-eenheid duurt al gauw 2 tot 3 jaar! Tijdens dat proces controleer je de pH best eenmaal per jaar.
Literatuur Weiler, T.C. (1980). Hydrangeas. In: Larson, R.A., ed. Introduction to floriculture.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De aanwijzingen hierna gelden uitsluitend om de bloemen van H. macrophylla en H. serrata blauw te kleuren.
Bij het aanplanten
• een geschikte plaats kiezen: niet naast een betonnen muur of fundering want die kan kalk aan de bodem afgeven
• een ruime hoeveelheid zuurwerkende bodemverbeteraar (turf, producten op basis van turf) gebruiken
• de bodem rond de plant bedekken met een dikke laag (7 cm) dennenschors, dennenaalden, eikenbladeren, grasmaaisel (in verschillende dunne lagen)...; niet met cacaodoppen. Leg de mulch niet tot tegen de stengels om rotten te voorkomen.
•
• Blauwmiddel toedienen
• planten vanaf 2 - 3 jaar oud:
o 1ste methode: een oplossing maken van [ 4 g aluminiumsulfaat / 6 g kalium-aluin ] per liter water; giet elke plant van april tot juni om de twee weken aan met 0,5 liter van die oplossing
o 2de methode: in september [ 15 g aluminiumsulfaat / 20 g kalium-aluin ] rond de plant strooien en inharken
Dit advies is gesteund op Bailey (1998) en Horst & Weithmann (1999).
• volwassen, grote planten in de tuin (niet in pot): de vermelde dosis tot de helft verhogen
• zandgrond heeft een kleiner bufferend vermogen, er spoelt dus meer actieve stof uit; om die verliezen te compenseren de totale gift een kwart verhogen. Indien je in dat geval de 1ste methode toepast (aangieten), dan geef je liever een extra gietbeurt dan een oplossing met een hogere concentratie toe te dienen
• bij aangieten: eerst de wortelkluit voldoende vochtig maken, zoniet dringt de oplossing met blauwmiddel niet in de grond
• bij strooien en inharken: af en toe aangieten om wortelschade te vermijden, zeker bij droog weer
•
• Onderhoud
• de zuurgraad van de bodem laag houden: pH < 5,5 (je laat de pH best eens testen):
o zuurwerkende meststoffen gebruiken
o steeds aangieten met regenwater: leidingwater en grondwater bevatten teveel ionen die de voedingsbalans en de zuurgraad van de bodem oncontroleerbaar kunnen beïnvloeden; je gietwater laten testen indien je niet zeker bent
o de bodem rond de plant bedekken met dennenschors (7 cm), eikenbladeren,...; niet met cacaodoppen. Leg de mulch niet tot tegen de stengels om rotten te voorkomen
• in de herfst de afgevallen bladeren en verwelkte bloemen niet verwijderen: ze bevatten samen ruim 70% van alle opgenomen aluminium! Verwerk ze tot compost of meng ze onder de mulch
• fosfor legt het aluminium in de bodem vast; als plantenvoeding ga je daarom een meststof met weinig fosfor kiezen. Blauwe korrel (12-12-17) en roze korrel (15-20-26) zijn dus te mijden, net als superfosfaat (20% P) en beendermeel (18% P). Volgens Weiler (1980) heeft de ideale meststof voor blauwe hortensia’s een N-P-K-verhouding van 25-5-30. Enkele voorbeelden van producten die die samenstelling benaderen:
o ASEF hortensiamest, wateroplosbaar (10-5-40) met aluin (aluminiumsulfaat)
o DCM Uni-Mix A, organisch (10-5-15)
o Peters, wateroplosbaar (20-5-30)
• indien de pH toch te hoog is of wordt:
o turf rond de plant strooien en inwerken
o zwavel strooien en inwerken: zwavel wordt door bacteriën langzaam omgezet tot zwavelzuur indien de bodemtemperatuur voldoende hoog is (niet 's winters); dit proces duurt zo’n 2 à 3 maanden
o aluminiumsulfaat strooien en systematisch ook blauwen met aluminiumsulfaat; het effect op de pH is onmiddellijk; dit is een veilige methode
o ammoniumsulfaat strooien: zeer efficiënt maar brengt meteen ook een grote dosis voeding (stikstof) aan; voldoende beregening te voorzien; gericht aanzuren met ammoniumsulfaat past enkel in een globaal, professioneel bemestingsschema
o ijzersulfaat strooien: effect vergelijkbaar met aluminiumsulfaat, maar zonder het voordeel van aluminiumgift
Voor de doe-het-zelver zijn zwavel en aluminiumsulfaat de handigste en voorzichtigste opties. In het tabelletje kun je aflezen hoeveel zwavel en aluminiumsulfaat je moet toedienen om de pH met een halve eenheid te doen dalen, b.v. van 6,0 naar 5,5.
Bodemsoort Zwavel (99%) Aluminiumsulfaat
Zand 30 g/m2 195 g/m2
Leem 50 g/m2 290 g/m2
Klei 75 g/m2 440 g/m2
Maximum gift per jaar 100 g/m2 300 g/m2
Je merkt onmiddellijk dat het verlagen van de pH langzaam verloopt: een daling met 1 pH-eenheid per jaar mag je al een succes noemen! Tijdens dat proces controleer je de pH minstens eenmaal per jaar.
Literatuur
• Bailey, D.A. (1998). Commercial hydrangea forcing. North Carolina State University, Horticulture Information Leaflet 524, 4 p.
• Horst, W.J. & Weithmann, M. (1997). Blaufärbung. In: Jennerich, L. ed. Hortensien. Thalacker Medien, Braunschweig, 42-58.
• Weiler, T.C. (1980). Hydrangeas. In: Larson, R.A., ed. Introduction to floriculture. Academic Press, Orlando, 353-372.
groetjes