menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus Foetidus

Ga naar meest recente reactie

ivdegi

Ivdegi

hey Iedereen,

Ik heb vandaag van een kennis een helleburus foetidus (stinkend nieskruid) gekregen.
Morgen zou ik hem graag in de tuin plaatsen maar......
Naar het schijnt zou deze giftig zijn?

Ik heb namelijk een jonge hond die graag aan de planten prutst en bijt en zelfs opeet...

weet iemand hoe giftig deze wel degelijk is?

Groetjes
Ivan
vrijdag 18 april 2008 - 22:35
Spuddy

Spuddy

Ik zou daar niet te veel van wakker liggen hoor. Je hond zal daar instinctief niet aankomen. En als ie er al van zou eten dan zal ie dat onmiddellijk uitspugen want zoals bij bijna alle giftige planten smaakt het enorm bitter. Nee, ik heb niet geproeft maar naar het schijnt was Karel de Grote verslaaft aan nieskruid en zou hij gestorven zijn aan een overdosis.

Als je het echt niet vertrouwt kun je misschien een stukje kippengaas of iets dergelijks rondom de plant zetten tot je hond wat groter is.

zaterdag 19 april 2008 - 00:23
Esem

Esem

Zoals spuddy al aangaf,
de dieren weten beter dan wie ook aan welke plant ze mogen knabbelen en welke niet.
Er zal geen dier sterven van een giftige plant te verorberen ,want ze hebben daar een speciaal zintuig voor dat hen verteld dat ze wel of niet mogen knabbelen aan een plant.

Ik denk zelf dat je giftige planten in je tuin hebt staan ,zonder dat je het zelf beseft.

Gr Eddy,
zaterdag 19 april 2008 - 14:18
printemps

Printemps

inderdaad

je moet eens naar de bibiotheek gaan en er een boek nemen over giftige planten
wat je dan tegenkomt amaai ze
als je dan in uwe tuin staat te kijken hmm hmm

als je dan in gedachte gaat van ik ga dat allemaal weg doen
awel dan staat er niets meer of toch heeeeeel weinig hoor
want dan is bol dan weer de bast en dan weer de bloem giftig
echt niet te doen

mvg

an

zaterdag 19 april 2008 - 15:40
printemps

Tekst aangepast

Printemps

hallo

wist je trouwens dat nootmuskaat giftig is bij hoge iname
en water uit de vaas opdrinken waar meiklokjes ingestaan hebben

mvgg
an
zaterdag 19 april 2008 - 15:42
charelke

Charelke

Hey,
ja dieren weten het beter de de mens hoor ,en volgens mij is het witte germer,nieswortel, dat je hebt.(Veratrum album L.) lelieachtigen.
De planten bloeien niet elk jaar maar eens in de 5 of 10 jaar,bloemdragende stengels komen pas tot ontwikkeling bij planten die 10-30 jaar oud zijn ,de wortel wordt gebruikt voor geneeskundige doeleinden en liefst niet voor zelfmedicatie.
grtjs
Charelke
zaterdag 19 april 2008 - 16:31
Esem

Esem

charelke,
als je de veratrum elk jaar goed bemest bloeit deze ook ieder jaar,alleen duurt het soms enkele jaren voor hij voor de eerste maal gaat bloeien.

En ook veratrum is een giftige plant.

En wis je dat de nachtvlinder "De zwarte uil" deze plant gebruikt als waadplant ,en er ook van eet,zodat ook de larve van de zwarte uil zeer giftig zijn voor andere ,daarom worden ze ook niet gegeten door de vogels.
Hoe ze het weten mij een radsel.

Gr Eddy,
zaterdag 19 april 2008 - 17:56
ivdegi

Ivdegi

jullie hebben gelijk
Dieren weten wat ze al dan niet mogen eten...

Maar onzen victor (45kg) vreet echt alles, vorige week heeft hij een hele tube terra-cortril opgegeten ( met ijzer en al). dat is een oogzalf met cortizone in.
Hij heeft twee dagen een beetje slaperig rondgelopen

thanks

zaterdag 19 april 2008 - 21:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).