menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Papaver

Ga naar meest recente reactie

Seedling

Seedling

Dag iedereen,

Ik heb hier zulke mooien bloemen gezien, en daar wil ik graag mijn tuin met opfleuren.
Maar ik ben bang dat ik te laat ga zaaien. Ik heb bij vreeken honderd gram papaver zaden besteld. Ze zouden binnen de twee weken toekomen, maar ben ik niet wat laat?

Bedankt alvast!
zondag 13 juli 2008 - 19:21
hildavw

Hildavw

HONDERD gram ???? Hoeveel hectaren moet jij inzaaien?

Te laat zal het niet zijn, in de natuur laten ze nu ook hun zaad vallen, als het al rijpt met al dat nat ...

groetjes

Hilda
zondag 13 juli 2008 - 21:43
Seedling

Tekst aangepast

Seedling

Ik ga ook wat zaadjes gebruiken voor op het gebakken brood
Maar ik bedoel, als ik ze nu uitgroei... ga ik nog mooie bloemen krijgen? Of zal dat voor volgend jaar zijn?
Ik was van plan een handvol te zaaien, wat op brood te doen en een ander handvol voor volgend jaar te zaaien.

Ik heb al wat plaats gemaakt in de tuin, hier komen ze te staan. Dus zeker geen hectare grond

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 13 juli 2008 - 21:51
Diddy

Diddy

vroeger stonden de klaprozen in de 2de helft van de grote vakantie op hun mooist
zondag 13 juli 2008 - 22:20
hildavw

Hildavw

Als je nu zaait, krijg je volgend jaar de bloemen.
zondag 13 juli 2008 - 22:23
Seedling

Seedling

Mss een domme vraag, maar kan ik ze binnen uitgroeien?
Ik heb hier wat materiaal liggen voor een perfecte indoor tuin.
High pressure sodium lampen en heel veel TL armaturen.
Zo groei ik ook andere planten op.
zondag 13 juli 2008 - 22:25
lisa

Lisa

Seedling, kan wel binnen maar ik vind het niet nodig ,ze groeien ook zo -TL armaturen worden normal alleen voor exoten of zaden gebruikt die heel moelijk kiemen

groetjes lisa
zondag 13 juli 2008 - 23:30
Seedling

Seedling

Ja, maar ik wil ze dit jaar nog groeien.
Als ik ze nu zaai en moet wachten tot volgend jaar, ... dan vind ik het toch jammer er een jaar op te wachten.
Ik heb een beetje ervaring met binnenteelt, maar dat staat nog niet op punt.

Wat moet ik dan door voor die papaver toch dit jaar uit te groeien lisa? Gewoon voor de raam?
Bedankt alvast he!
zondag 13 juli 2008 - 23:42
Spuddy

Spuddy

Papavers zijn trouwens tweejarige platen dus je moet sowiso een jaartje wachten. Nu zaaien is volgend jaar genieten.
maandag 14 juli 2008 - 01:29
lisa

Tekst aangepast

Lisa

Seedling, waneer je de papavers nu nog zaait en ze gewon nu buiten in een potje laat staan
zulen ze volgend jaar gewonn bloeien ,ik heb ook nog papaver gezaait die ik heel fantastisch vond
en volgend jaar zal deze pracht in mijn tuin bloeien [afbeelding verwijderd niet-https]
zij ziet normaal nog moeier uit heeft gefranste bladeren, met fotos van rosr kleur strijk mijn camera
altijd geeft zelden de juiste kleur

groetjes lisa
maandag 14 juli 2008 - 09:40
iecee

Iecee

Vraagje.
Heb je zaad gekocht voor eenjarige papavers of voor de vaste plant papaver?
De vaste papaver kan je nu wel zaaien want die bloeit dan volgend jaar.
Overigens is een papaver niet tweejarig maar eenjarig.
je hebt nog wel kans dat ze uitkomen als je ze nu zaait maar wel je grond omwoelen of spitten want en papaver ontkiemt het beste op verstoorde grond.
en zaadjes voor op het brood koop je volgens mij toch goedkoper in de turkse winkel onder de naam maanzaad
Die kan je trouwens ook gewoon zaaien want die zijn niet geroosterd of zo maar gewoon vers.
maandag 14 juli 2008 - 11:05
Seedling

Seedling

Het is de Papaver somniferum.
Ook heb ik bij Vreeken de reuze papaver besteld, ook somniferum.

Ja, ik zal ze toch moeten inzaaien in een potje dan, want ik verhuis hoogstwaarschijnlijk!
Dus inzaaien, de vorst erover laten gaan en volgend jaar groeien ze! Bedankt.
maandag 14 juli 2008 - 12:57
hildavw

Hildavw

Zorg dan wel voor hoge potjes, want papavers hebben peenwortels.
dinsdag 15 juli 2008 - 19:21
Tine

Tine

Spuddy, ik denk dat je je toch wel vergist. Papavers zijn éénjarig. Als je ze in het voorjaar zaait, heb je hetzelfde jaar al bloemen.

Tine
woensdag 16 juli 2008 - 00:08
Spuddy

Spuddy

Het geslacht papaver bestaat uit eenjarige, tweejarige en vaste planten. Ik dacht dat de somniferum tot de tweejarige groep behoorde maar bij nader inzien is die toch eenjarig. Heb blijkbaar me huiswerk niet goed gemaakt
woensdag 16 juli 2008 - 01:15
hildavw

Hildavw

In denk dat het wat afhangt van de periode waarin ze gezaaid worden.
Ik heb van die kleine papavers staan en diegenen die zichzelf uitzaaien na de bloei, vormen kleine plantjes hetzelfde jaar en bloeien dus het volgende jaar.
Als ik zaad bijhou en ze in het voorjaar uitzaai, bloeien ze hetzelfde jaar.

Maar er bestaan zoveel soorten papavers, dat het vermoedelijk moeilijk is om te zeggen tot welke groep ze behoren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit is die kleine klaproos, een variant van diegene die je in de weiden aantreft.

groetjes

Hilda
woensdag 16 juli 2008 - 15:53
Seedling

Seedling

Hartelijk bedankt voor jullie informatie!
Ja, ik heb wat bijgeleerd om de kieming te bevorderen jongens, meisjes, dames en heren!
Je plaatst een bakje met gond en zaad een week in de frigo, en daarna zaai je ze met die grond in.
De kieming zou dan snel moeten volgen...
zaterdag 2 augustus 2008 - 10:26
annis

Annis

Seedling er zijn zoveel soorten papavers er zijn er wel 70 waarvan 23 het meest in tuinen worden aangeplant.
1.Papaver somniferum oftewel de slaapbol of opiumpapaver is eenjarig. Dit papaverzaad staat ook bekend als het maanzaad voor op brood en dergelijke.
2.Papaver orientale is een vaste papaver.
3.Papaver rhoeas is de zo bekende rode klaproos die ook eenjarig is en vaak in bermen of velden te zien zijn.
Er is ook een tweejarige papaver triniifolium een van de weinige die tweejarig is die zichzelf niet uitzaaid. Ze moeten elk jaar opnieuw voorgezaaid worden in potten en daarna uitgeplant worden.

Papaver 1 en 2 zijn de meest aangeplante soorten.
zaterdag 2 augustus 2008 - 20:28
hildavw

Hildavw

om een idee te krijgen over de soorten papavers :

http://www.plantago.nl/plantindex/plants/p/Papaver/Papaver.htm

Moet er nog zand, euh, meer keus zijn ???

groetjes

Hilda
zaterdag 2 augustus 2008 - 22:15
Seedling

Seedling

Ach zoveel soorten, maar er is er maar eentje dat mijn interesse wekt.... de slaapbol
Ik ben geen dagdagelijkse tuinier he, ik houd van "bizarre" planten/bloemen.
alvast bedankt
zaterdag 2 augustus 2008 - 22:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).