Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
kan iemand mij vertellen hoe ik het gemakkelijkst phloxen kan vermeerderen? ik heb namelijk vorig jaar in de herfst een paar prachtige exemplaren aangeschaft, deze zou ik graag wat meer willen vermeerderen. zodat ik de hele hoek van de tuin ermee kan opvullen!
door de wortels te verdelen en dan planten in oktober
of maart
je kunt ook met een scherp mes een takje (of enkele)aan de voet van de plant
afsnijden en dit in goede grond zetten
na zes weken beginnen ze te groeien
Bartje, je kan Phlox Panucilata vermeerderen door wortels stek.
Graaf de moederplant uit in de herfst ,neem hiervan de wortelsstekken en plant de plant dan terug.
Neem stekken van dikke vleezige wortels +/- tussen de 5 à 7 cm lang,en steek ze even in een fungicide
om te onstsmetten.
Neem een goede doorlaatbaar stekmedium ,doe dit in een pot(stenen pot geen plastic) en zet de stekken vertikaal in de grond en zorg er wel voor dat je boven en onderkant kan onderscheiden door bv de bovenkant recht af te snijden en de onderkant schuin, zodat je beide uit elkaar kan houden.
Ze zo verschillende stekken in één pot.
Ik zet ze altijd aan de zijkant van de pot,en ondervind dat ze dan nog vlugger wortelen.
De bovenkant van de stek zet je zo dat deze net gelijkstaat met je subsraat zodat je het worteltopje nog ziet
Ze ondersteboven inplanten leid tot mislukking.
Na het inplanten dek je de bovenkant toe met een zeer luchtig materiaal.+/- een halve cm.Zeer grof scherp zand (metsreszand) of fijne kiezel van enkele mm doormeter.
Zet ze op een plaats waar de temperatuur tussen de 10 en de 15° blijft.Zo heb je het beste resultaat.
De gestekte planten in de winter kan je in mei al verpotten naar afzonderlijke potjes.
Hier moet het geen steen meer zijn.
Ik hoop je zo een beetje verde geholpen te hebben,en niet voort vertellen hé Bart.
ps zorg er wel voor dat de stekken nooit droog komen te staan maar maak ze zeker ook niet te nat(rottingsgevaar)