menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent deze plant

Ga naar meest recente reactie

LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

In april 2007 heb ik in een tuincentrum een heel mooie plant gekocht met donkergroen blad met paarse haartjes, maar hij heeft het maar enkele maanden uitgehouden, vermoedelijk door een foute behandeling (licht en waterhuishouding).

Ik heb mij toendertijd gek gezocht naar meer info over dat plantje, maar nooit gevonden...

Ik had deze plant graag terug in mijn collectie gehad, dus had ik graag de naam van deze plant geweten, waar hij te koop is en eventueel ook verzorgingstips...

Alvast bedankt!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 27 oktober 2008 - 13:46
SterrenKruid

Tekst aangepast

SterrenKruid

Kan het deze plant zijn: de Gynura sarmentosa ?

Deze afbeelding dus? http://www.tropiflora.com/creport/cr15-1/images/2887.jpg

Als het over deze plant gaat, kan je deze info volgen:
(sorry, geen nederlandstalige info gevonden)

"NEVER LET THE LEAVES GET WET! I'm actually growing these very successfully in containers without drainage. Here's how: Wait until the soil dries out, even until the first day the plant wilts. Then WATER THE SOIL, taking care not to let any of the leaves or stems get drops on them. (If you're not sure how much to water, then use a containter that drains until you figure it out.)

Watering from the bottom works great, too, just don't let it sit in the water too long. Leave it long until the roots have soaked up all they want, maybe 20 minutes and then take away the excess.

You should also avoid very humid conditions (e.g. bathrooms)."

Bron: http://davesgarden.com/guides/pf/go/55063/


Groetjes,

*SterrenKruidje*





maandag 27 oktober 2008 - 15:27
LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

Jaaaaaaa!!! Joepie!!! Dat is hem! Je bent een schat!

En dank voor de verzorgingsinfo!

Nu moet ik hem enkel nog terug weten te vinden en terug aankopen... heb jij misschien enig idee?...

PS: ik heb onderstaande nederlandstalige info nog gevonden (hier zegt men juist veel te sproeien en te zorgen voor een hoge vochtigheid):

Latijnse Naam
Gynura sarmentosa

Nederlandse naam
Fluweelplant

Grootte
30-100 cm.

Temperatuur
's Winters minimaal 12 C, 's zomers maximaal 18 C.

Licht
De plant heeft veel licht nodig, maar mag niet in direct zonlicht staan.

Vochtigheid
Hoog. Besproei de plant regelmatig.

Water geven
Geef van de lente tot de herfst ruim water, maar laat de potgrond tussen de gietbeurten iets opdrogen. Geef in de winter spaarzaam water.

Voedsel
Van de lente tot herfst eens in de twee of drie weken met tot de helft verdunde kamerplantenmest.

Vermeerdering
Stengelstekken kunnen in de lente en zomer worden genomen en wortelen snel in zaai- en stekmedium.

Problemen
Bladluis.

Toepassing binnenshuis
Niet algemeen verkrijgbaar.
maandag 27 oktober 2008 - 16:09
Rita1960

Rita1960

Hallo Lord,

Of mijn engels is niet goed genoeg maar er wordt in het Engels gesproken van "to avoid"en dat is in het nederlands: vermijden:

You should also avoid very humid conditions (e.g. bathrooms)."

Dus volgens mij GEEN vochtige omstandigheden.

Correct me if I'm wrong!

groetjes,

Rita

maandag 27 oktober 2008 - 20:48
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Inderdaad Rita, dat is wat de Engelse tekst zegt, mijn Engels is zo slecht nog niet (zie bv. http://www.deltamusic.be met volledig Engelstalige versie van mijn site ) + ook dat je de bladeren zeker niet mag nat maken, maar in de Nederlandse tekst staat juist het omgekeerde, daar staat geschreven:

Vochtigheid
Hoog. Besproei de plant regelmatig.

De vraag is dan natuurlijk: wat is correct?...
maandag 27 oktober 2008 - 20:58
Rita1960

Rita1960

Hoi Lord,

T'ja, da's dan afhankelijk van de interpretering.
Als ik de Engelse tekst zo lees dan zou ik zeggen "Geen vochtige omstandigheden"
Maar.. aangezien ik geen idee heb van de oorsprong van deze plant komt zou ik zeggen(menen) kijk eerst wat wat de oorsprong van deze plant is. ( natuurlijke habitat) en vandaar uit kun je verder redeneren welke omstandigheden het meest logisch zijn c.q. lijken.
Enneh.. blad niet nat maken maar wel een hoge luchtvochtigheid? lijkt mij toch een tegenstrijdigheid.

Als je het "uitgevogeld" hebt laat je het ons dan weten?

groetjes,

Rita

PS: het is wel een aparte en mooie plant!







maandag 27 oktober 2008 - 21:36
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik ben in ieder geval eerder geneigd de Engelse tekst te geloven dan de Nederlandse. De plant komt blijkbaar uit Japan, daar heb je in het zuiden een bijna tropisch klimaat en in het Noorden bijna Arctisch, tja...

Ik zal het eens 'uitvogelen'
maandag 27 oktober 2008 - 21:50
SterrenKruid

SterrenKruid

In geval van twijfel zoeken we gewoon verder. Wat ik dus gedaan heb.

De meeste sites die info geven over de verzorging van deze plant zijn Engelstalig.
De plant lijkt inheems te zijn in tropische gebieden. Sommigen spreken over West-Afrika, anderen over Indonesië. Dat betekent dus zeker warmte. In tropische klimaten kan de vochtigheid nogal variëren, dus dan maar af gaan op de bladeren zelf. Die zijn nogal vlezig, slaan dus vocht op, wat kan betekenen dat ze komen uit gebieden met afwisselend droge en heel natte periodes. En hier lijken de Engelstalige verzorgingstips naar te wijzen: geef pas water als de pot droog is. Vlezige bladeren kunnen ook vlug wegrotten als ze te nat zijn.

Hier nog een site met praktische info: http://www.denverplants.com/foliage/html/purppass.htm .Let op: ook hier waarschuwt men voor de ....stinky flowers ! Een verwittigd mens....





*SterrenKruidje*
dinsdag 28 oktober 2008 - 09:16
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Mooie analyse, Sterrenkruidje!



Ik had ook al gelezen over de naar het schijnt erg stinkende, gele bloemetjes, men raadt zelfs aan ze meteen uit te knijpen als ze verschijnen, dus de stank moet de moeite zijn denk ik...

De plant die ik had heeft op het punt van bloeien gestaan, maar enkele vrienden (mijn toenmalig muziekgroepje) vonden het zo een mooie en speciale plant dat ik de plant in 4 stukken heb gedeeld en 3 delen als geschenk heb gegeven als mijn blijk van vriendschap. Even later is de groep echter gesplit en mijn 4de deeltje van de plant heeft het niet verder overleefd, zeer spijtig...
dinsdag 28 oktober 2008 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon