menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxusziekten

Ga naar meest recente reactie

pedro

Pedro

beste buxusliefhebbers
De blaadjes van mijn buxus verkleuren bruin tot donkerbruin ,vlekken in het blad
De blaadjes vallen nadien af.Ik heb nu gespoten met TOPSIN dit zou een middel zijn tegen schimmel
ziekten die beroeptelers gebruiken.
DOE IK ER GOED AAN EN HEB IK WEL MET DIT PROBLEEM TE MAKEN ?
zaterdag 2 september 2006 - 09:35
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

beste pedro geef reglmatig kalk en zeker voeding ik gebruik die van osmo en haal daar goeie resultaaten van ik gebruik dan ook de zeewierkalk die brand ook zo nieten dan spuit ik een maal op de twee jaar met CONFIDOR IS VAN BAYER ,is het meetste tegen bladluizen,als die blaadjesvan buxus krullen dan moet ge maar kyken dan zit ten die witte milver er wel in maar KALK-MESTSTOFFEN- CONFIDOR EN UW BUXUS ,komt gezond staan, groetjes( nb. knippen by vochtig weer dan hebt ge minder last van sny wonden ennormaal augustus te laatste half september suxes, pedro)



[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 8 september 2006 - 08:38
pedro

Pedro

hallo sylvain,
bedankt voor uw advies
mag ik nu nog kalk geven in september ?
vrijdag 8 september 2006 - 12:11
sylvain

Sylvain

jawel pedro doen buxus heeft graag veel kalk
en na elke knip beurt kalk en mestoffen geven en dan komt dat prima in orde, maar als ge ze noch wild knippen dan zou ik het nu doen, anders gaan u uitlopers afzien die zyn dan te jong en is dan gevaarlyk voor alshet vriesd groetjes
vrijdag 8 september 2006 - 15:45
erwin.staelens@gmail.com

[email protected]

Beste, mijn buxus ziet er momenteel uit zoals op de bijgevoegde foto. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Bloemen & Planten

donderdag 7 maart 2024 - 11:42
Dany

Dany

Buxusmot
donderdag 7 maart 2024 - 12:06
PeterC

PeterC

De plant ziet er me te proper uit om buxusmot te zijn, bovendien nog wat te vroeg in het jaar.
Met te proper bedoel ik dat bij buxusmot je hele plant volzit met uitwerpselen van rupsen verpakt in iets als spinnenrag.

Erwin, sinds wanneer ziet de plant er zo uit?
vrijdag 8 maart 2024 - 20:42
erwin.staelens@gmail.com

[email protected]

Beste,

Hit is inderdaad geen buxusmot; Dit kennen we ondertussen al!
Sedert eind vorig jaar is die zo. Ik heb de buxus eind september/begin oktober nog geschoren. De binnenkant van de haag was toen al redelijk kaal; De buitenkant is nog mooit groen, enkel aan de binnenkant zijn er dorre takken te zien.
maandag 11 maart 2024 - 08:51
Carib

Carib

Ik zie op de weinige bladeren die er nog hangen donkere vlekken. Dat doet meteen denken aan Cylindrocladium buxicola, een ernstige schimmelziekte.
maandag 11 maart 2024 - 09:22
PeterC

PeterC

Misschien is het een schimmel, maar indien niet dan denk ik dat het een kwestie van tijd is en dan zullen er wel nieuwe blaadjes aankomen.
maandag 11 maart 2024 - 17:33
sylvain

Sylvain

Ik denk uit doen, want het gaat telkens veel geld kosten om ze goed te krijgen.
Er zijn veel alternatieven waar weinig onderhoud aan is en toch mooi elegaal te snoeien.
UIt doe met de buxus en iets anders ge geraakt er niet van af wij in Limburg weten er van mee te spreken 100 de meters op 2 dagen weg.
dinsdag 12 maart 2024 - 09:37
Carib

Carib

Ook bij Cylindrocladium is de buxus na bladval niet meteen morsdood. Ook wij hadden ooit een forse formele buxustuin waar de schimmel in een paar maanden tijd doorheen raasde. We hebben nog een poging gewaagd om ze terug te snoeien en in het voorjaar liepen ze inderdaad weer mooi groen uit. Tijdens de eerste regenperiode in de zomer sloeg de schimmel echter weer genadeloos toe. Alles is gerooid zonder vervangers te planten en inmiddels heb ik daar geen spijt meer van.
dinsdag 12 maart 2024 - 19:07
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Alle buxus is er hier vijf jaar geleden uit gegaan. Ik had 30 jaar geleden een klein haagje vooraan aan het huis aangeplant uit lonicera pilleata , of nitida. Buxus was in die tijd heel duur in aankoop en in combinatie met een nieuwbouw was dat teveel
Ben enkele jaren nadien ook begonnen met bollen van lonicera te kweken en dat lukt perfect ! Beetje meer snoeiwerk aan ,iets minder groen in de winter maar veel minder ziektegevoelig dan buxus!
Jaren later heb ik buxus gekregen van iemand die zijn haagje verwijderde en met veel geduld bolletjes van gekweekt. Het deed pijn toen de mot ze te pakken kreeg en ik niet wilde spuiten. Alle natuurlijke middeltjes ten spijt zijn ze eraan kapot gegaan. Ondertussen heb ik in de plaats al flinke kleine lonicera bolletjes gekweekt en buxus komt er niet meer in.
Bijgevoegd een foto van de niet buxus

Bloemen & Planten

zondag 24 maart 2024 - 15:09
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Een één van de grotere exemplaren die toen dringend naar de kapper moest....

Bloemen & Planten

zondag 24 maart 2024 - 15:11
Carib

Carib

Ja, de Lonicera nitida is een goede vervanger. Ik had ook een aantal bollen van lonicera, o.a op stam. Die zijn er allemaal aan gegaan in de de strenge winter van 2012(?). Toen vroor het hier 20 graden en ze verloren allemaal het blad en ze zijn nooit meer uitgelopen. Ik weet niet of we zo'n winter ooit nog gaan krijgen
zondag 24 maart 2024 - 18:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon