menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode bellekes

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

[afbeelding verwijderd niet-https]

Fuchsia's zijn er in vele vormen en kleuren, eindeloos....
dinsdag 29 september 2009 - 21:11
Matabish

Matabish

en allemaal even mooi!
dinsdag 29 september 2009 - 21:28
LauraK

LauraK

Schitterende bloemen inderdaad. Er schijnt ook een soort te zijn die winterhard is.
Volgens mij heeft die ook van die smalle, rode bloemkelken. Of is dit die winterharde
soort soms?

Groeten van Laura.
dinsdag 29 september 2009 - 21:50
Paronoto

Paronoto

Ik ken haar naam niet..hoeft ook niet, schoonheid hoeft geen andere naam
Ze is NIET winterhard.
Om "glans" van het daglicht op de bladeren te vermijden gebruikte ik een scherm..Mooi hé....
dinsdag 29 september 2009 - 21:58
Rita1960

Rita1960

Hoi Paul,

Mooie soort fuchsia. Die knalt er echt uit met die kleur.
Had er vroeger ook zo een, misschien zelfs wel dezelfde soort maar helaas nu niet meer.
Maar ben weer op weg om weer een collectie op te bouwen (nu nog manlief meekrijgen )

groetjes,

Rita

Bloemen & Planten

dinsdag 29 september 2009 - 22:26
Paronoto

Paronoto

Ja Rita, het probleem is en blijft altijd hetzelfde "PLAATS".....In de zomer geen probleem maar binnenkort wel...
dinsdag 29 september 2009 - 22:32
Rita1960

Rita1960

Paul,

oplossing..

in de winter doe ik de fuchsia's in een zelfgemaakte tempexkist met turfmolm. neemt niet extreem veel plaats in ( maximaal zo'n 1m3) en daar kan ik zo'n 60/80 teruggesnoeide planten en ontbladerde planten in kwijt. en dan liggen ze rustig te wachten totdat het voorjaar wordt.. en dan pas ... plaatsgebrek

'tja ..dan gebruiken we de vide maar als opslagplaats

groetjes,
Rita
dinsdag 29 september 2009 - 22:49
Ed50

Ed50

@ Laura, effe tussendoor de winterharde soort heet Fuchsia magellanica en de cultivar 'Riccartonii' wordt ook regelmatig aangeboden. Sterven in de winter bovengronds volledig af en schieten in het voorjaar gewoon terug uit en wordt op den duur een mooie bossige struik. In de eerste winter en bij heel strenge winters misschien wel een beetje afdekken voor de zekerheid.

Groetjes,
Eddy
woensdag 30 september 2009 - 06:35
LauraK

LauraK

@ Eddy, ook effe tussendoor: bedankt voor de informatie! Weer eentje die op mijn
verlanglijstje voor komend jaar komt te staan.

Zo zie je maar wat een enkele foto op het forum kan ontketenen...

Groeten van Laura.
woensdag 30 september 2009 - 08:18
Ed50

Ed50

ja da's juist maar jammer genoeg moet je af en toe toch eens nee zeggen denk ik want je ziet hier zovééééél mooie planten en tenzij je een enorm grote tuin hebt, kan je die toch niet allemaal planten hé.
Alhoewel je er toch verbaasd kan van zijn hoeveel planten je niet kwijt kunt op een kleine oppervlakte.

Groetjes van Eddy
woensdag 30 september 2009 - 08:23
LauraK

LauraK

Van de Fuchsia magellanica vond ik een mooie afbeelding. Inderdaad een andere
soort dan Paul liet zien, maar voor een leek/beginneling doen ze toch wel enigszins
aan elkaar denken.

Groeten van Laura.
woensdag 30 september 2009 - 11:11
Wes80

Wes80

Ik heb in m'n tuin een fuchsia 'genii' staan en die heeft de toch zeer koude winter buiten overleeft. Bovengronds ook volledig afgestorven, maar is terug mooi opgekomen.

'T is trouwens ne schone: geel-groene bladeren en roos-met-paarse bloemen.
Ik heb 'm vorig jaar op de site gezet:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=26&tid=20630&hl=genii

groetjes
Wes
woensdag 30 september 2009 - 14:39
danny2

Danny2

OP de foto staat een 'Gartemeister bonstedt', is een triphylla soort, voor de meeste fuchsialiefhebbers zelfs een moeilijke om te overwinteren.

groetjes danny
woensdag 30 september 2009 - 20:49
danny2

Danny2

Sorry voor slecht formuleren, ik bedoelde jou foto, de eerste van het topic.

groetjes danny
woensdag 30 september 2009 - 21:01
Paronoto

Paronoto

OP de foto staat een 'Gartemeister bonstedt', is een triphylla soort, voor de meeste fuchsialiefhebbers zelfs een moeilijke om te overwinteren

De naam van mijn plant heb ik nooit gekend, ik herinner me niet meer van wie ik ze kreeg, heeft ook geen belang meer. Ze overwintert in de veranda bij ong 6 à 8° op een schab 1,5m boven de grond. Links op het schab....

Af en toe snijdt ik er een stukske uit (stek) en laat het bewortelen in een glas water.
woensdag 30 september 2009 - 21:21
Rita1960

Rita1960

T'jeetje en ik dacht dat vrouwen meesters waren in onduidelijkheid

om het voor een ieder duidelijk te maken: (correct me if I'm wrong)

de foto die Paronoto (Paul) heeft geplaatst als openingsfoto is dus de fuchsia "Gartenmeister Bonsted(t)". Die met die knallende oranje kleur.

Deze is niet winterhard (eigen ervaring) maar hij/zij is wel over te houden. (ook eigen ervaring) Maar helaas niet bestand tegen een te vroege en redelijk strenge nachtvorst (helaas ook meegemaakt)
was 1 uit mijn vroegere collectie die bijna geheel tenonder is gegaan vanwege een heftige strenge nachtvorst.

groetjes,

Rita die het even bijna niet meer kon volgen
woensdag 30 september 2009 - 21:29
Vindura

Vindura

Ik heb twee jaar geleden een mij onbekende stek gekregen, die ik op goed geluk in de volle grond heb gezet. Er kwamen bloemen aan die wel iets op die van de foto lijken. Ze zijn van binnen geel met uitstekende meeldraden.
Hij staat bij mij in de volle grond en doet het uitstekend.

Ik heb ook drie gewone fuchsia's, die allemaal in de volle grond staan. In het voorjaar hebben ze wat tijd nodig, maar ze lopen elk jaar weer uit. Ik knip de dode takken pas weg als er weer groei in de planten zit.

Groetjes,
Vindura

Bloemen & Planten

donderdag 1 oktober 2009 - 00:30
Paronoto

Paronoto

Paul ... ge moogt mij eens zo een stek bewortelen haha ik heb hier iemand die interesse heeft

'k Zal er ene meebrengen op de vergadering....
donderdag 1 oktober 2009 - 09:02
danny2

Danny2

Hallo Vindura,

ook welkom op het forum. De bloem op jou foto is geen fuchsia, maar een kaapse fuchsia(om het effe ingewikkeld te maken.
Deze is een Phygelius(vermoedelijk pygelius 'trewidden pink' ), en de phygelius noemt men bij ons de kaapse fuchsia, deze planten zijn volkomen winterhard en eigelijk woekeren ze wel wat doch zijn makkelijk in toom te houden.

groetjes danny
donderdag 1 oktober 2009 - 20:10
Tine

Tine

Danny je hebt gelijk. Wij noemen het ook een kaapse fuchsia. Ik heb hem ook en gelukkig had ik een stek binnen laten overwinteren want de moederplant , die ik al een paar jaar had, is door de strenge nachten van afgelopen winter , ter ziele gegaan. Het had zelfs in de garage gevroren wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik ben toen meerdere "gewone"fuchsia's kwijtgeraakt, die gewoon in pot overwinterden net zoals mijn brugmansia's. Gelukkig had ik er verschillende in een oude kapotte vriezer staan , die hebben het wel overleefd zoals altijd.

Tine
vrijdag 2 oktober 2009 - 15:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).