Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn pot- en kuipplanten (hosta, hydrangea, etc.) hebben de winter goed overleefd. Maar wel merk ik telkens weer die serieuze moslaag in de potten die de nieuwe uitgroei belemmert (bv. toppen van hosta's).
Heeft er iemand een afdoende oplossing voor dit probleem (uiteraard zonder dat mijn planten zelf er van afzien)?
Bedoel je met mos... het levermos??
Daar knallen de hosta's e.d. bij mij gewoon doorheen.. m.i. niet aan doen.. drogere tijden komen en het mos weer voor groot gedeelte verdwenen..
ook door de andere soorten mos.. bolmos e.d groeien ze gewoon doorheen.
als het mos je stoort kun je het mos wel handmatig verwijderen. ik erger me er niet aan want in droge perioden houd het mos de verdamping van het water tegen.. en beschermd zo de plant tegen extreme uitdroging.
( soort van mulchlaag)
levermos heb ik liefst niet , omdat dit een dikke laag maakt , zodat er geen lucht meer in de grond kan . Heb ooit eens een foto gezien van een bonsai ,waarvan de grond voor de helft bedekt was met levermos - bij nazicht waren de plantenwortels onder het levermos er heel slecht aan toe .Voor mij was dat wel een duidelijk bewijs dat het nadelig is voor potplanten .Ik zou het zo zorgvuldig mogelijk uittrekken( gaat redelijk goed met een pincet ) en het bovenste deel van de grond vervangen en de pot wat minder nat houden en uiteraard geen onderschaal .
groetjes
Lily-Anne
Het gaat inderdaad in de meeste gevallen over lever- en korstmos. En deze belemmert inderdaad de groei.
Ik neem aan dat er geen alternatieven zijn voor het uittrekken? Ik heb zo'n 40-tal potten ...
En zou ijzersulfaat mijn planten ook aantasten?
De planten uit de pot halen en met een mes de bovenlaag voorzichtig afsnijden, de plant terug plaatsen en een vers laagje potgrond toevoegen, eventueel onderkant ook een laag afsnijden en opvullen met een la&agje nieuwe potgrond kan een verpotting vervangen.
ik heb onlangs iets gelezen , over iets dat je op het levermos kan doen , zodat het vanzelf verdwijnt .Ik dacht aan magnesium maar ben er niet meer zeker van - is er iemand die dat zeker weet ?
Lily-Anne