Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Bestekes,
Ja! Nog maar net 5 mooie hortensia's geplant en wat zie ik achter 1 week!!!!! Gaten in de bladeren! Wat vreselijk! En ik ben helemaal niet op de hoogte van ongedierte en ziekte bij planten!
De gaten worden groter, iedere dag kijken , maar niets gevonden, toen opeens daarnet ik eens een blad omdraaide en..... jawel een grote groene rups tegenkwam!
Nu is mijn vraag, hoe geraak ik ervan af en welk middel moet ik gebruiken! In de handel zal er waarschijnlijk veel te koop zijn, maar toch wil ik even de raad van jullie wat het beste is.
Wie weet raad!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
E!
Hoi,
Heb ik gedaan hoor. Ik heb de rups eraf genomen. Maar ik hoop dat het daarbij blijft en dat het niet een lapsnuitkever is! Heb er nog geen gezien, maar die veroorzaken ook gaten in bladeren. Of misschien eens een ouderwets middeltje gebruiken en een sopje van bruine zeep maken?
rupsen gaan vanzelf weg na een paar dagen.
dan haal je de lelijke bladeren weg en je krijgt weer nieuw mooi blad
dus ik zou zeggen laten zitten en laten eten.
ze eten heel veel in die paar dagen, eigelijk doen ze niks anders, maar er zijn wel een paar vogelsoorten van afhankelijk die er nu hun jongen mee voeren.
ze springen ook niet over naar andere planten,
rupsen zijn tijdelijk, en seizoensgebonden, die komen dit jaar niet meer terug.
volgend jaar mischien wel, dezelfde, want een vlinder legt zijn eitjes alleen op de plant die die rups eet
rupsen bemesten ook je plant want wie veel eet!!
kijk eens onder de plant of je kleine mestbolletjes ziet, ze zijn wel klein maar dan weet je zeker dat het rupsen zijn
inge
Oooh hartelijk dank voor jullie hulp. Ben al heel gerust. Moet wel zeggen dat ik die rups eraf genomen heb. Ik wist echt niet wat ermee gedaan en dieren of insecten kanik niet doden!! Dus heb ik maar de buren tevreden gesteld!!