menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geraniums

Moestuinder

Moestuinder

Wat is de beste tijd om geraniums te stekken vraagd mijn vrouw, en hoe kun je de moeder planten het beste laten overwinteren.

Groeten Ria en Teunis.

zondag 5 november 2006 - 16:24
Matt

Matt

Er zijn verschillende manieren om de geraniums te laten overwinteren.
Ikzelf snij de planten eind oktobertot begin november helemaal terug en zet dan de komplete bak in min veranda. De aarde dan nog vochtig houden en op het voorjaar komen de nieuwe scheuten.
Dan geef ik in april nieuwe aarde.
De stekken van de planten neem ik eind september, maar later kan ook nog.
Gewoon in de aarde steken de grond vochtig houden op een lichte vorstvrije plaats.
veel succes
Mathias
zaterdag 11 november 2006 - 17:30
hcferg

Tekst aangepast

Hcferg

Wat is de beste tijd om geraniums te stekken vraagd mijn vrouw, en hoe kun je de moeder planten het beste laten overwinteren.


Groeten Ria en Teunis.

Overwinteren deed in de kruipruimte onder het huis. Indien de kruipruimte droog is. Het vriest daar nooit. Eind september halen wij de geraniums uit de volle grond , doe ze in potten met potgrond. Knip de bloemen , knoppen en dode bladeren eraf. Dan blijven ze buiten tot de 1ste nachtvorst. 's nachts naar binnen en overdag naar buiten. ( als het overdag niet vriest ) Kunnen ze vast wennen aan het kouder worden. De groei wordt dan minder. Begin november gaan ze naar binnen. Sinds wij verhuist zijn , hebben we geen kruipruimte meer en staan ze op zolder met de verwarming uit. Ik woon op een boerderijtje en daar is de zolder koel , zonder vorst. Ik geef de planten pas eind februari weer water en zet ze in het licht bij een raam. Dan hoef ik in 1ste instantie geen voeding te geven , want de potgrond heeft al voeding van zich zelf. Ik zorg ervoor dat de knoppen en overtollig dode blad eraf wordt gehaald. Ze mogen binnen niet gaan bloeien. De kracht die ze nodig hebben is om weer in blad te komen. Wanneer de buitentemperatuur weer richting de 10 graden gaat ( overdag) gaan ze in potten naar buiten en 's nachts weer naar binnen. Dat iedere dag. Terug snoeien voor de winteropslag doe ik bijna niet , want ik wil grote planten hebben. De oudste geranium bij ons was 23 jaar. Doordat we verhuist zijn , konden we de geraniums en fuchsia's niet vorstvrij opslaan. Met 1 nachtvorst zijn we alle planten kwijt geraakt. We hadden 140 fuchsia's en ongeveer 60 geraniums , waaronder enkele zeer oude. Stekken doe ik wanneer het mij uit komt en niet wanneer de natuur het uitkomt. Natuurlijk niet in de winter en het vroege voorjaar. Het gaat over het algemeen goed. Vermeerderen doe ik het liefst in het late voorjaar omdat de warme tijd de jonge planten volop kunnen aanslaan. 30 april gaan bij ons alle planten de volle grond in , het is riskant omdat ijsheiligen nog moet komen , 1/2 mei. Waarom 30 april omdat we vrij zijn. We doen het al 30
jaar en het is altijd nog goed gegaan. De potgond uit de potten strooien we uit in de tuin. Maak de potten goed schoon en ontsmet ze. Berg ze droog op. En dan begint in het najaar alles weer opnieuw.
groetjes huib
maandag 27 november 2006 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon