Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zoals jullie in onderstaande foto's zullen zien, hebben mijn rozen last van sterroetdauw. Hiervoor zijn producten in de handel om dit onder controle te houden, maar is dit de moeite?? Zullen de vlekken verdwijnen of kan ik beter wachten tot volgend seizoen om de plant preventief te behandelen??
Nou, ik heb het helaas ook in al mijn rozen. Ik heb het een paar jaar geprobeerd tegen te houden door de aangetaste bladeren eruit te halen. De 'mishandelde vorm' van de roos nam ik dan wel voor lief. Dit jaar heb ik het meer dan andere jaren en heb dus nu voor het eerst een bestrijdingsmiddel gespoten 2 weken geleden. Of het resultaat heeft weet ik dus nog niet.
Ik ben benieuwd of je nog antwoorden krijgt met tips erin, ik lees mee.....
Hahaha, de rozen zelf hebben er hier ook geen last van, maar op den duur hou ik geen blad meer over: of omdat het allemaal afvalt van de roetdauw of omdat ik de bladeren eruit knipt. Ziet er dan zo triestig en ziekjes uit....
Birdwatcher: je bent me weer voor! Schimmels worden inderdaad niet verspreid door het afgevallen blad.
Een gift patentkali verstevigt de celstructuur en geeft meer weerstand tegen schimmels en andere ziekten. Toch mag je hiermee niet overdrijven.
Een onderbeplanting met lage planten werkt best wel goed. Naar mijn ervaring worden rozen met onderbeplanting minder snel aangetast door schimmels.
De onderbeplanting werkt als een fysische barriëre tussen de bodem en de rest van de plant waardoor schimmelsporen minder gemakkelijk opspatten. Het is geen wondermiddel, maar het geeft wel duidelijke resultaten:
Ik heb in mijn tuin Cardinal Hume staan die bekend staat om zijn gevoeligheid voor sterroetdauw. De vorige jaren maakt hij zijn naam waar, maar nu de onderbeplanting (Geranium "Biokovo") stillaan begint dicht te groeien is er dit jaar zelfs geen spatje sterroetdauw te zien!
"Amber Queen" zou een vrij resistente variëteit moeten zijn, maar heeft ondertussen al bijna geen blad meer. De onderbeplanting aan die kant van de tuin is nog maar recent.