Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb twee knollen van de Chocolade cosmos. Ik wil deze proberen te vermeerderen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Moet je wortelstekken nemen of net als bij een Dahlia de uitlopers afnemen?
Vermeerderen
De plant geeft weinig zaad, waardoor het vermeerderen door middel van zaad erg moeilijk is. Vermeerderen kan daarom beter gebeuren door het scheuren van de wortelstok. In het voorjaar - maart en april - kunnen de grote wortelstokken worden gescheurd. Wel ontwikkelen ze zich langzaam. De wortelstokken mogen in het voorjaar niet dieper dan 15 cm worden geplant. Wil u toch proberen te vermeerderen uit zaad, dan kan er het beste in maart tot mei worden gezaaid.
Als je de jonge scheuten laat uitlopen tot zo'n 10à15 cm lengte kan je deze afsnijden boven de laatste twee blaadjes en stekken .Zo kan je zelf heel wat plantjes bijkweken .
Hetzelfde doe ik bij mijn dahlia's .
groetjes
rodger
http://www.kanaal50.be/Tv/Chocoladeplant_overwinteren_tuintips_tuin/Tuintips_oktober/Tuinkriebels/TV-catalogus/248als je daar gaat kijken dan zie je hoe je hem in de winter moet bewaren en ineens vermeerderen ook