Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Zaaien kan rond eind maart en eind augustus, maar scheuren is eenvoudiger: graaf de plant uit, deel de kluit in tweeën en plant deze opnieuw. Dit kan men het beste doen in de lente.
Zaden zijn maximaal 1 tot 2 jaar kiemkrachtig. Koel en donker bewaren. Goed laten drogen voor bewaren. Beste is binnen 1 jaar zaaien.
zaai in het najaar zaaigrond vermengd met scherp zand
1 deel potgrond 1 deel zand
dun afdekken met potgrond en buiten plaatsen.
kiemt in het voorjaar
bloeit de tweede zomer soms dezelfde zomer
Renate dat klopt dat er dan maar 1 of drie van de grote maten in een pakket zitten.
Ik vind het dan ook vaak te duur. Zaaien is een stuk goedkoper maar duurt wel wat langer eer ze bloeien. Dit jaar had ik veel zaailingen van de Allium "Purple Sensation"het zijn dan net grassprieten.
gewoon de natuur zijn gang laten gaan? De uitgebloeide bloemen zijn zeer decoratief. Dus gewoon laten staan. De zaadjes worden zwart, dan zijn ze rijp. En opeens zul je zien dat ze verdwenen zijn. Ze hebben zichzelf dan uitgezaaid. Ik steek een stokje in de grond zo dat ik weet waar ze uitgezaaid zijn, want je bent nogal gauw geneigd om de zaailingetjes als onkruid te beschouwen.
hier zaaien de blauwe druifjes zichzelf uit maar ik heb nog geen oplossing gevonden tussen zaailingen uittrekken of heel veel gras tussen zaailingen in hebben groeien.
Dus ik zou graag wat meer gecontroleerd hebben waar zaailingen komen te staan dan weet ik dat ik elders sprietjes weg kan halen omdat dat dus gras is.
Renate
dus stokjes zetten Renate en het gras voorlopig laten staan. Op een bepaald moment zal je duidelijk het verschil zien, vooral bij blauw druifjes waarvan de blaadjes zo'n bruin-groen kleurtje hebben. Zaailingen van Allium lijkt veel meer op gras!
zaailingen van blauwe druifjes zijnhier echt zo groen als gras, alleen als al langer staat kan je als goed kijkt zien dat baluwe druifjes ronder zijn dan gras.
Maar dan al moeilijk uit elkar te halen en als dan gras uittrekt komen blauwe druifjes zaailingen ook vaak mee.
Renate