menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea macrophylla

Ga naar meest recente reactie

student

Student

Wat is de beste manier om Hydrangea macrophylla te vermeerderen?
dinsdag 30 januari 2007 - 19:42
Tomateboer

Tomateboer

Hallo,

Door middel van kop,stengelstekken en afleggen worden de Hydrangea's vermeerderd.

grt
Angelo

zie ook eens hier:
http://www.tuinadvies.be/struik_hortensia.htm
dinsdag 30 januari 2007 - 19:49
student
dinsdag 30 januari 2007 - 19:54
Esem

Esem


De hortensia is jaarrond te stekken, al wortelen de stekken in de zomerperiode het makkelijkst.

Snij een stuk stengel vlak onderen boven een oog af met een scherpe mes. Verwijder alle bladeren door deze van de stengel te trekken. Plaats de stekken in neutrale stekgrond of in een mengsel van turfmolm en zand. Je kunt de stekken per stuk in een pot zetten.
Maar nog beter is de stekken aan de zijkant van een stenen pot te ze zetten en druk de grond rond de stek lichtjes aan en geef water.
Eventueel afdekken met een plastiek zak.
Zorg er wel voor dat de stekken de plastiek zak niet raken.
Het vormen van wortels duurt meestal een week of drie. Als de groei er weer in komt en de stekken staan met meerdere in een pot is het tijd de planten te verpotten in een eigen pot van (kamerplanten) potgrond vermengd met wat turfmolm. Zomerstekken het eerste jaar het beste vorstvrij overwinteren.

Gr Esem

dinsdag 30 januari 2007 - 20:06
ines

Ines

Nog effen aan toevoegen dat ik een aantal jaren de macro's kweek in volle grond buiten wel op
beschaduwde plaatsen.
Daar we hier van tamelijk zachte winters mogen spreken in deze streek vlot dit heel goed, de
meeste van de soorten verliest zijn bladeren half tot helemaal maar ze vervriezen niet.
De meeste hebben wel een soort half winter bladerdek die vanzelf van de bomen afwaaiden en
tegen de stengels blijft liggen.Dit bladerdek laat ik liggen als onkruibestrijding. De natuur gaat
zijn gang en het komt best goed zo.
De stekken worden zo gemaakt dat ze 2-3de onder de grond en 1-3de boven de grond zitten.
Voor nieuwe stekken reken ik 1 spade, 2 jaarse 2spaden, 3 jaarse 3spaden en vanaf 4 jaar tot oudere
planten zeker 1meter tussenafstand.
Zeker het proberen waard, groetjes, ines .
dinsdag 30 januari 2007 - 23:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon