menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rampjaar voor druiven

Ga naar meest recente reactie

seeten

Seeten

deze zomer een rampjaar voor mijn druiven.(boscoop glorie)

Hij heeft in het voorjaar prachtig gebloeid met ontelbare trosjes,en dan plots zag ik vele bladeren met een soort vratten erop.En dan is het begonnen;de trosjes groeiden flink en opeens begonnen de druiven bruin te worden en vielen de bolletjes eraf

Nu is het te laat om te reageren,maar bestaat er een remedie om dat in de toekomst te vermijden??
bekijk her resultaat op de foto.

Bloemen & Planten

zaterdag 25 augustus 2012 - 15:22
NienkeJoe

NienkeJoe

Het klinkt als bladgalmijt of pokkenmijt.

Citaat van de site de wijnhoek.

"Al bij het uitlopen van de kleine blaadjes kan je ze al zien, de gallen of pokken (bulten) die duiden op galmijt. Aan de onderzijde van het blad kan je duidelijk de witte pluizige webachtige plekken zien, die later in het seizoen bruin verkleuren. De volwassen galmijt nestelt zich tijdens de winter in de schubben van de knoppen en de stam en is moeilijk te stoppen. Bij het uitbotten van de knoppen komen de mijten in actie en zuigen aan de bladeren waar zij leven in het draderige weefsel. Hierin worden ook de eieren afgezet. Een volwassen mijt meet 0,16 bij 0,03 mm en is witgroen van kleur.

De beste remedie voor een enkele druivenplant is het plukken van het blad dat is aangetast. Als je er vroeg genoeg bij bent kan je de schade beperken. Direct na het uitlopen kunnen minerale oliën uitkomst bieden en bij het 4-5 bladeren stadium kan je eventueel organische fosforverbindingen toepassen.

Ik heb er ook last van bij mijn Boskoop Glorie maar met geduld en wat geluk wordt het met regelmatig wegplukken van de aangetaste bladeren wel minder. Door het aangroeien van de "dieven" blijft er uiteindelijk nog genoeg blad over om de druif voldoende suikers te laten krijgen.

Je kunt ook zogenaamde plantversterkers toepassen zoals Vital van Ecostyle. Plantversterkers zorgen dat planten vitaal groeien. Ze zorgen dat de weerstand verhoogt en dat de plant evenwichtig groeit. Door een evenwichtige groei zal een plant minder vatbaar zijn voor ziektes, schimmels en bacteriën."

Einde citaat

Ik heb zelf ook een Boskoop Glorie. Het blad werd opeens heel snel rood en daarna was het in een paar dagen volledig verdord. De tijd die het kostte om de druif te nekken was een week.
Het leek op magnesiumgebrek. Maar over het algemeen gaat de druif daar niet dood aan. Zeker niet zo snel.
Het was het tweede jaar voor mijn druif en de eerste bloei. Hij kreeg ook aardig wat trossen die ik terug hebt gebracht naar enkele. Toen de druif begon te verkleuren en slap werd, heb ik alle trossen verwijderd.
Toen de plant begon te verdorren, heb ik hem uit de grond gehaald en in een pot gezet met lichte grond en mest. Ik heb hem ook terug gesnoeid.
Helaas is hij alsnog doodgegaan.
De oorzaak is waarschijnlijk dat hij maar 30 cm diep kon wortelen en daarna gedwongen was om onder de tegels verder te wortelen.
Er ligt namelijk een terras onder mijn terras, iets wat ik niet wist. Ik heb met azijn mijn terras onkruidvrij gemaakt, maar daarbij dus (dacht ik) ver uit de buurt gebleven van de druif en de kiwi.
De kiwi kan ook niet diep wortelen, ook daar ligt een terras onder. Maar deze plant heeft de aanval wel overleeft en ik moet zeggen dat hij groeit als een gek. Dit jaar heeft hij zeker 7 meter aan takken gemaakt.
Nu maar hopen dat hij niet weer volledig afsterft in de winter.

Succes met je druif! Ik hoop dat je wat aan mijn info had.

zaterdag 25 augustus 2012 - 16:26
seeten

Seeten

dank u wel,Nienke joe.uw uitleg was zéér nuttig.
Ik zal volgend jaar alles goed in de gaten houden en proberen onheil te voorkomen;
ik laat je wel iets weten.

groetjes,

Seeten.
zaterdag 25 augustus 2012 - 17:19
guy_fruit

Guy_fruit

De druivenbladgalmijt verzwakt de groei, maar beschadigd meestal geen bessen.

Dé hoofdoorzaak van het afvallen van de bessen is een aantasting van de valse meeldauw (Plasmopara/Peronospora), een "natweerschimmel".

Tip:
http://fruitabc.blogspot.be/2012/08/valse-meeldauw-op-druiven-bij.html
zondag 26 augustus 2012 - 13:03
sugar

Sugar

Guy nog even aanvullen.
Zo'n natweerschimmel bestrijd je het best door de plant op en luchtig te snoeien.
zondag 26 augustus 2012 - 13:34
seeten

Seeten

dank voor de goede raad,maar WANNEER mag ik snoeien?
Ik snoei de plant ieder voorjaar zeer kort in en dan in de loop van de groeimaanden
om de 14 dagen.Meer kan ik toch niet doen denk ik?
zondag 26 augustus 2012 - 15:21
Boerke

Boerke

Ja, eind januari op één knop.
Dan de ranken die er uitvloeien uittoppen (zo doe ik het) juist na het vijfde blad.
En voor de rest, de dieven(zoals bij tomaten) verwijderen.
En dan krijg je dit........

Bloemen & Planten

zondag 26 augustus 2012 - 15:29
seeten

Seeten

mooi,maar ok,verleden jaar had ik dat ook.Maar dit jaar is er echt iets misgelopen,alhoewel ik moet toegeven dat ik voor de winter geen kalk heb gegeven !!kan dat de reden zijn??
zondag 26 augustus 2012 - 18:06
NienkeJoe

NienkeJoe

Ja, dat behoort ook tot de mogelijkheden. De valse meeldauw.
Maar die veroorzaakt geen bulten op het blad. Dan heb je waarschijnlijk een combinatie van die twee ziektes.
Nou ja, het is waardeloos in elk geval, om je druiven naar de knoppen te zien gaan.

Druiven wortelen net zo diep als ze in jaren lang zijn geworden. En soms nog dieper. Het is dus zaak om te zorgen voor trage mest. Koemest is de beste. Deze heeft enorm veel meststoffen en zakt niet zo snel door de grondlagen heen. De plant heeft zo genoeg tijd om het op te nemen.

Er zijn ook stoffen die via het blad worden opgenomen. Magnesium is daar een van. Bitterzout voor coniferen is erg geschikt.
En afhankelijk van waar je woont, zit er veel of weinig kalk in de grond. Meestal hebben de diepere grondlagen genoeg mineralen voor de plant.
Als je een keer vergeet om te kalken, is dat niet erg. Het is beter om het niet te vergeten natuurlijk ...

zondag 26 augustus 2012 - 21:46
seeten

Seeten

Iedereen bedankt voor jullie profecionele raad !Ik zal hem zeker proberen op te

volgen volgend jaar.Hopelijk heb ik dan een betere oogst.


seeten.
maandag 27 augustus 2012 - 07:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon