menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensias

Ga naar meest recente reactie

marger

Marger

Ik heb nu van iemand gehoord dat er nu ook een hortensia's soort bestaat die niet zo groot groeid , ik heb hier een schaduwstrook van maar 70 cm breed en 20 m lang , zouden deze planten daar niet te groot voor zijn?? graag jullie mening
bedankt

gr
marger
zaterdag 13 oktober 2012 - 14:37
minouke

Minouke

Er bestaat een dwerghortensia (macrophillasoort) maar hoe breed die wordt weet ik niet.
Maar 'meestal' worden struiken even breed als hoog.
zaterdag 13 oktober 2012 - 15:13
vloeiende

Vloeiende

Wat bedoel je met groot, is 1m te hoog?
Enkele die een kleine meter worden
Hydrangea macrohylla Pia, H serrata Shirotae, H. serrata Maiko.....
Alles hangt ook af van de grondsoort, de voedongstoestand, de algemene standplaats, als het echt zware schaduw is kan je Hydrangea a. petiolaris (=klimhortensia) gebruiken als bodembedekker.
Een voedzame vochthoudende (maar wel waterdoorlatend) en humusrijke grond is toch wel belangrijk voor Hydrangea.
succes
zaterdag 13 oktober 2012 - 15:13
minouke

Minouke

Vloeiende, die dwerghortensia zou lager dan 1m blijven.

iets gevonden over zo ééntje http://www.plantenkwekerijen.be/hydrangeamacr-37.html
zaterdag 13 oktober 2012 - 15:16
jdcoster

Jdcoster

Ik heb reeds 10 jaar een Hydrangea tovelit staan. Hij is nog steeds lager dan 50 cm en heeft ook maar zo'n omtrek. Hij vriest soms een beetje in tijdens harde winters maar herstelt zich steeds en bloeit ieder jaar goed.
zaterdag 13 oktober 2012 - 15:59
iecee

Iecee

er bestaan zoveel hotensia's dat je er een kan kopen voor iedere plek
maar dan wel naar een hotensia kweker gaan en advies vragen
niet in een tuincentrum kopen als je een speciale wil hebben!!
zaterdag 13 oktober 2012 - 19:39
minouke

Minouke

een bekende kweker is Pieter Hortensia http://www.pieters-hortensia.tsc.be/frames/nederlands.html
daar krijgt ge wel veel uitleg.
zaterdag 13 oktober 2012 - 21:21
iecee

Iecee

de hortensias die erg groot worden zijn meestal die je bloeiend in pot koopt in de supermarkt en zo, dat zijn eigenlijk "wegwerphotensia's", om binnen te zetten of op een terras of op het kerkhof
die worden gestekt van heel snelgroeiende hotensia's om snel met duizenden tegelijk op de markt te komen.
dus meestal niet echt helemaal geschikt voor onze steeds kleiner wordende tuinen.
daarvoor kan je beter compactgroeiende kopen.

zaterdag 13 oktober 2012 - 21:43
marger

Marger

Bedankt voor jullie advies
groetjes
marger
woensdag 17 oktober 2012 - 14:57
sophora

Sophora

In de macrophylla's zal je weinig kleine Hortensia's vinden. Alleen de Pia zoals gezegd blijft klein. Dus best serrata's nemen.
VB Serrata Diadem, serrata Hallasan korea, serrata mont aso serrata Rasalba, serrata spreading beauty.
Het voordeel van de serrata's is dat ze veel minder vorstgevoelig zijn dan de macrophylla's en dus altijd bloeien zelf na een strenge winter.
sophora
vrijdag 19 oktober 2012 - 23:13
satomi

Satomi

Ook Hydrangea macrophylla 'Tovelit' en 'Mini Hornli' blijven laag, zelfs lager dan 'Pia'.
maandag 22 oktober 2012 - 09:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).