Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een smalle border van zo'n 8 meter lengte, vorig jaar heb ik deze volgezet met petunia's maar dat was elke dag bijna een uur werk om alle verwelkte bloemen eruit te halen.
Dit jaar wil ik dus graag terug veel bloemen in deze border maar met weinig onderhoud.
Hebben jullie tips?
Enkele jaren terug had ik er vaste planten ingezet, maar heb toch liever wat meer bloemen in de zomer, en vaste planten zijn altijd maar korte periodes met bloemen, of zijn er hier uitzonderingen?
Ik zou gaan voor bloembollen, dahlia's, Canna's en wat ook een leuke plant is, zijn de fuchsia's, maar ik denk toch als je altijd bloemen wil, dat je toch de uitgebloeide zult moeten verwijderen, anders vormen de planten zaad en weg de bloemen.
Wat je ook kan doen is gaan voor een bloemenweide. Dit geeft variatie en bloemen.
Vaste planten: Rudbeckia fulgida Goldsturm bloeit bij mij meestal zo'n twee maanden. Te kort? Nepeta kubica bloeit zelfs nog wat langer: van eind mei tot begin augustus. Persicaria bloeit ook zeer lang. Echinacea's bloeien ook lang als je de uitgebloeide bloemen eruit haalt.
Van de echte eenjarigen bloeien Cosmos (pak de dwergvorm want die bloeit betrouwbaar) en Cleome lang (hebben wel fatsoenlijk zomerweer nodig). Tithonia bloeit ook lang maar kan tamelijk groot worden dus misschien niet geschikt voor een kleine border.
Kleinbleomige begonia's, zijn er in alle kleurstellingen van wit tot rood, zelfs met donker blad en bloeien tot de eerste nachtvorst en uitgebloeide bloemen weghalen is niet noodzakelijk, wel regelmatig wat mest toedienen.
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Enkele Lobelia's zal ik er ook tussenplaatsen denk ik, vorig jaar enkele gehad en deze hebben uitbundig gebloeid tot in oktober (en deze stonden in volle schaduw zelfs), en daar moest ik ook geen verwelkte bloemen weghalen.
Weet er soms iemand welke eenjarige plant de witte bloemetjes zijn op bijgevoegde foto?
Bloeide ook heel mooi, maar weet niet meer wat het is.
Bacopa (of Sutera Cordata) , inderdaad een dankbare bloeier, bij mij hebben ze de zachte winter gewoon doorgebloeid en zal ik er nog een seizoen plezier van hebben