menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alstroemeria

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Voor moederdag kreeg ik van mijn zoon en schoondochter een Alstroemeria Inticancha. Heeft iemand ervaring met deze plant ?
Moet ik hem in de tuin zetten of is het veiliger om hem in een pot te houden.
Dan is hij makkelijker binnen te zetten als het vriest. Er staat nl. dat je hem bij vorst moet beschermen.
Wie kan mij hierover, uit ervaring, inlichten ?
Bij voorbaat dank.

gr. Roeli
zondag 11 mei 2014 - 17:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik ken de plant niet maar veel Alstroemeria´s woekeren via uitlopers. Ik zou hem daarom pas in de tuin zetten als je zeker weet dat de plant niet woekert.


Gegroet, de tuinprins
zondag 11 mei 2014 - 17:44
Marei

Marei

Roeli, de Tuinprins maait me het gras voor de voeten weg, datzelfde wilde ik ook vertellen, met andere Alstroemeria's dan die van jou heb ik geen goede ervaringen. Ben wel 'even' een aantal jaren bezig geweest om er van af te komen.

Geniet er maar van in de pot.

Groetjes, Marei.
zondag 11 mei 2014 - 17:48
wilma*15

Wilma*15

Om het woekeren tegen te gaan plant ik die planten altijd met een hele grote pot en al in de grond.
Als hij dreigt te groot te worden dan is hij gemakkelijker te delen en zo hou je hem ook binnen de perken.

Bij kennissen van mij enkele jaren toegepast met succes.
Dit jaar voor het eerst uit de pot gehaald en gedeeld en het jonge gedeelte weer terug in de pot geplant.
Het was geen Alstroemeria maar het is het proberen waard.

groetjes
zondag 11 mei 2014 - 19:46
Roeli

Roeli

Maar ik zou zo graag iets willen horen van iemand die de plant zelf heeft of heeft gehad. Alleen zo iemand kan echt vertellen wat ik graag wil weten.

gr. Roeli
zondag 11 mei 2014 - 20:45
Paronoto

Paronoto

Op Google vind je enkele bladzijden info hierover
zondag 11 mei 2014 - 20:54
Roeli

Roeli

Heb ik gelezen , Paul. maar ik wil het zo graag horen van iemand met ervaring met deze plant.

gr. Roeli
zondag 11 mei 2014 - 21:13
swerts29

Swerts29

Roeli,

De Alstroemeria Inticancha is zeker geen woekerplant en kan in pot maar ook in volle grond
worden gezet.
Het zijn gemakkelijke planten die bloeien vanaf Mei tot de vorst.
Worden veel op terassen geplaatst en worden tussen de 20 à 30 cm. hoog.
Kan in een berging of tuinhuis overwinteren (in volle grond mits zeer goed afdekken en dan
nog kan hij nog bevriezen).
Ik heb deze planten al een vijf tal jaren in potten en in volle grond ,ook de slakken lusten deze
planten.
maandag 12 mei 2014 - 18:39
Roeli

Roeli

Kijk, dit wilde ik graag horen.
Iemand die de plant zelf heeft. Hier heb ik wat aan.
Dus volgens jou kan ik hem gewoon als kuipplant behandelen ?
En op welke temperatuur moet hij overwinteren ?
Bij voorbaat mijn dank.

gr. Roeli
maandag 12 mei 2014 - 21:52
swerts29

Swerts29

Roeli,

Als je de plant in een donkere plaats overwinterd sterft hij bovengrond af en begint terug uit
de grond te komen in het voorjaar, de temperatuur tussen 5 a 15 graden ongeveer .
Hij lage temperatuur zal het langer duren voor de eerste blaadjes te voorschijn komen.
Hij kan ook gewoon in een serre of veranda overwinteren en blijft dan ook in bloei staan
de ganse winter.(verwarmde serre)
Als het blad bovengrond bevriest bijv. -2of -3°C dan groei de plant volgend voorjaar terug
uit . De wortels zijn knollen en kunnen lichte vorst verdragen (zoals dalia's).

mvg.
maandag 12 mei 2014 - 23:40
Roeli

Roeli

Mijn hartelijke dank.
Ik laat hem dus maar in pot staan en behandel hem als kuipplant.

groetjes Roeli
dinsdag 13 mei 2014 - 08:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon