Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste, volgens mij is dit een Sneeuwbalspirea. Maar klopt dit?
De foto die ik bij de plantenkiezer krijg heeft een andere bloem en blad.
Alvast bedankt voor uw reacties.
Spiraea is ook houtig.
Vergis je je niet met Astilbe?
Astilbe wordt ook wel eens spirea genoemd vandaar de verwarring. Hier gaat het dus niet om spirea maar om Spirea. Maar persoonlijk denk ik ook dat het geen Spirea is, maar een Viburnum!
Antwoord op 10/06/2015 om 22:45
Volgens mij is spirea tegenwoordig het zelfde als astilbe. Net als rhododendron en azalea.
Gewoon, om het "makkelijker "te maken.
Nee hoor, Spirea en Astilbe hebben niets met elkaar te maken, sommige mensen noemen Astilbe foutief spirea, wellicht om het zichzelf en anderen moeilijk te maken.
Wat een gedoe (lees gezeik) is dit allemaal; eindeloos.......de naam van deze plant, waar het tenslotte om gaat, is Viburnum carlcephalum. in het Nederlands: Sneeuwbal.
Spierstruik – Spiraea – struikjes uit de rozenfamilie, vanwege de spelling noemen ze die maar al te vaak
Spirea – Fillipendula – vaste planten uit de rozenfamilie; lijken op eerste gezicht op
Prachtspirea – Astilbe – vaste planten uit de saxifraga familie
Ruud
wat heet verwarrend, als ik het tenminste al goed heb...
Zeik lekker door , mensen.
Water hebben ze allemaal hard nodig.
Ik dacht zelf dat de struiken ( groot ) nu als spirea door het leven gingen en de ( kleine )
border planten als astilbe.
Maar door de algehele verwarring weet ik het nu ook niet meer.
Maar het belangrijkste is voor mij, ... ik vind ze mooi en daarom staan ze bij mij in de tuin.
En ook, als de naam niet goed is, blijven ze mooi.
Wat een gedoe (lees gezeik) is dit allemaal; eindeloos.......de naam van deze plant, waar het tenslotte om gaat, is Viburnum carlcephalum. in het Nederlands: Sneeuwbal.
Er werd een naam gevraagd en een aantal namen genoemd en daaruit ontstond verwarring.
Als we het "gezeik" kort willen houden, benoemen we onze planten gewoon niet meer en noemen we ze gewoon mooi of lelijk en kunnen we daar over "zeiken".
Wat een reactie!