menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozemarijngoudhaantje - Help

Ga naar meest recente reactie

Chrissie6

Chrissie6

Voor de eerste keer in jaren heb ik weer een mooie rozemarijnstruik die de winter goed overleefde. Zopas ging ik wat onrkuid wieden en ik spotte "onbekende" beestjes op de rozemarijn. Beetje google'en leerde me dat het rozemarijngoudhaantjes zijn; de afbeeldingen kloppen.
Hoe krijg ik die weg (liefst op een milieuvriendelijke manier)??? Want ik lees dat die kevertjes niet alleen de rozemarijn opvreten maar ook tijm, lavendel, enz...
Dank op voorhand!
maandag 15 juni 2015 - 17:24
RdB

RdB

Neem er één tussen duim en wijsvinger en knijp. Herhaal dit tot alle kevertjes verdwenen zijn, milieuvriendelijker kan echt niet,

Ruud
dinsdag 16 juni 2015 - 08:56
Roeli

Roeli

milieuvriendelijk, OK, maar ook diervriendelijk ?
dinsdag 16 juni 2015 - 15:45
RdB

RdB

Nee, maar weer wel rozemarijnvriendelijk

Ruud
dinsdag 16 juni 2015 - 15:59
Roeli

Roeli

zielige haantjes.
dinsdag 16 juni 2015 - 16:12
Polplastron

Polplastron

milieuvriendelijk, OK, maar ook diervriendelijk ?

Dat is het verschil tussen biologisch en ecologisch hé! Bij biologisch gebruik je geen chemische bestrijding en bij ecologisch gebruik je in principe geen bestrijding, maar laat je deze over aan natuurlijke processen. Geef mij maar eco!

In het geval van sommige dieren is natuurlijke bestrijding echter onmogelijk. Dat geldt o.a. voor rozemarijnhaantjes en leliehaantjes die eigenlijk exoot zijn en hier weinig tot geen natuurlijke vijanden hebben. Wachten tot de natuur het oplost is in dit geval geen goed advies dus.

Fijnknijpen tussen de vingers of vangen in een potje of zo en dan pletten onder de schoen is dat een snelle, efficiënte, milieuvriendelijke bestrijding waarbij de diertjes niet meer moeten lijden dan nodig (wat overigens wel anders is met sommige vergiften!).

In onze tuin amuseren de kinderen zich soms met het vangen van de leliehaantjes om deze vervolgens te "voeren" aan de vleesetende planten (Sarracenia) in de vijver. Een nieuwe vorm van recyclage?

Maar ik snap je punt wel hoor, Roeli; in een ander geval zou ik helemaal meegegaan zijn in jouw standpunt.

Groeten,

Pol
dinsdag 16 juni 2015 - 18:07
Roeli

Roeli

Het was niet helemaal serieus bedoelt , hoor.
Maar er zat wel een kern in.

gr. Roeli
dinsdag 16 juni 2015 - 18:24
Polplastron

Polplastron

Zoals gezegd snapte ik jouw punt wel en dat was wel heel serieus bedoeld!
dinsdag 16 juni 2015 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon