menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roos

Ga naar meest recente reactie

olijfje

Olijfje

Welke ziekte heeft mijn rozelaar en hoe moet ik het behandelen ?

Bloemen & Planten

dinsdag 21 juli 2015 - 08:58
Roeli

Roeli

probeer hem eerst eens rechtop te zetten. Dan kunnen we het beter zien zonder de nek te verrekken.
dinsdag 21 juli 2015 - 12:53
sophora

Sophora

Op zijn kop of niet , hij heeft sterroetdauw
dinsdag 21 juli 2015 - 13:50
olijfje

Olijfje

Hartelijk dank Sophora.
dinsdag 21 juli 2015 - 14:39
Polplastron

Polplastron

Inderdaad sterroetdauw.

en hoe moet ik het behandelen ?

Nu heeft behandelen geen zin (meer): de plant is aangetast.
Er zijn schijnbaar schimmeldodende middelen die preventief werken mits men op tijd begint in het voorjaar en regelmatig herhaalt. Fungiciden zijn echter zelden selectief en doden dus ook eventuele goede schimmels; om die reden gebruik ik ze in mijn ecologische rozentuin niet.

Andere zaken die ook enigszins helpen zijn:
- het zorgen voor een goede luchtige standplaats met liefst zon vanaf de ochtend: op deze manier drogen de planten beter en zijn ze minder vatbaar voor allerlei schimmelziekten.

- het zorgen voor een goede bodem: een evenwichtige bemesting en gezonde bodem dragen bij tot een goede weerstand. Goede schimmels en (bodem-)organismen blijken schadelijke tegenhangers te beperken in hun verspreiding. Een mulchlaag compost in het voorjaar bevordert dit positieve bodemleven. Verder is een foute bemesting (met teveel stikstof) ook een grote oorzaak van ziektegevoeligheid bij rozen: hoewel ze graag in voedzame grond staan is "meer" niet altijd "beter"!

Zelf heb ik ook goede ervaringen met "onderbeplanting": hierbij worden lage planten tussen en onder de rozen geplant. Als deze een goed tapijt vormen, werkt dit als een fysieke barrière tegen het opspatten van de schimmelsporen die sterroetdauw veroorzaken. Deze schimmel overwintert namelijk op de bodem en spat in het voorjaar met regen op om bij warm vochtig weer actief te worden. Verder worden deze sporen ook door de wind verspreid en dus is volledig voorkomen van de ziekte op deze manier niet altijd mogelijk.

Wat niet helpt/nodig is: het weghalen van aangetast blad. Ook aangetaste bladeren dienen nog voor fotosynthese en het weghalen zal de ziekte niet inperken. Gevallen blad mag men ook gerust laten liggen: onderzoek wijst uit dat er geen schimmelsporen actief zijn op het gevallen blad: ze zijn op dat moment al verspreid.

Groeten,

Pol
zondag 9 augustus 2015 - 21:16
olijfje

Olijfje

Alvast bedankt Pol
maandag 10 augustus 2015 - 12:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).