Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Misschien ligt de oorzaak in late nachtvorst (april- begin mei). Als een notenboom uitloopt is die gevoelig voor nachtvorst. Niet alleen het blad maar ook de bloeiwijze kunnen dan bevriezen.
Vooral vroeg- en middenvroeg bloeiende soorten kunnen getroffen worden door late nachtvorst. Laatbloeiende soorten ontspringen meestal de dans. Verder speelt in deze mee waar je woont. In het zuiden van NL lopen notenbomen eerder uit dan in het noorden en hebben dus een grotere kans om last te hebben van late nachtvorst.
Wat in jouw geval merkwaardig is, is dat de boom de laatste 3 jaar geen noten meer geeft terwijl die er zo op het eerste gezicht niet slecht uitziet. Heeft de boom wel gebloeid de afgelopen 3 jaar?
Om te beginnen is deze boom niet behoorlijk oud, maar eerder behoorlijk jong. In België komen geen notenbomen voor van meer dan 100 jaar oud. Daardoor lijkt een notenboom van meer dan 50 jaar oud.
Wat ik me afvraag, hoe zit het met de bemesting van de boom? En van het gras onder de boom? Is dat de laatste jaren bemest geweest?
Deze boom staat in midden Frankrijk. 7 Jaar geleden hebben we er 20 kg noten afgehaald, het jaar daarop iets minder en het 3e jaar erg weinig en waren de noten ook niet groot. De laatste jaren geen noten meer.
Of de boom geboeid heeft weten wij niet, het is een vakantie-adres.
Hij staat op een groot grasveld en eerlijk gezegd hebben we hem nooit bemest of gesnoeid. Op internet las ik dat dat wel degelijk nodig is. De grond is daar kalkrijk.
Zou het mogelijk zijn dat het komt doordat we niet bemest hebben?
Dan gaan we daar als een speer mee aan de gang!
Ik vermoed niet dat een gebrek aan bemesting oorzaak is van een slechte vruchtzetting. In tegendeel. Maar behalve late nachtvorst kan ik ook geen enkele reden bedenken. De boom ziet er prima uit, dus wat mij betreft zou ik zeggen, rustig afwachten.
Toen ik een jaar of 30 was ( jammer dat ik dat niet meer ben) , hadden
wij ook een notelaar staan . veel noten gehad , afwisselend meer of minder
per jaar . Ik heb de boom echter nooit bemest .
Bij mijn ouderlijk huis staat een notenboom die vermoedelijk zo'n 75 jaren oud is. Die boom droeg nooit rijkelijk walnoten totdat mensen in de omgeving (200 meter afstand) 3 notenbomen planten. Vanaf het moment dat die bomen gingen bloeien droeg onze notenboom ieder jaar redelijk tot goed. Deze boom werd nooit bemest.
Wat ook nog kan meespelen: of het regenachtig weer was tijdens de bloei. Als het nat weer is tijdens de bloei waait stuifmeel minder gemakkelijk naar een andere boom (bestuiving van walnotenboom gaat via de wind, niet via insecten e.d.).
Ik heb mijn notenboom nu reeds 4jaar . Ik en mijn gebuur hebben deze samen aangekocht en geplant . Het eerste jaar waren deze samen mooi opgegroeid maar de laatste 2 jaar groeide die van mij slecht en gaf weinig vruchten . De bladeren kwamen later maar waren wel mooi gevormd zonder enige schade hieraan. Nu heb ik ontdekt dat er in de bast een rond gat was van +/- 1cm . Ik heb dit helemaal uitgesneden en heb een dikke witte rups gevonden met 2 rijen zwarte stippen . Kan ik deze boom nog redden en hoe moet ik deze wonde herstellen?
Ik zou de boom rooien. De wond is te groot om snel te overgroeien met callus. Bovendien hebben notenbomen zacht merg wat de kans op inrotten tamelijk groot maakt. Jammer maar helaas.
Door dat uit te snijden heb je dat probleem groter gemaakt dan het was. Insmeren met wondbalsem helpt alvast niet. Die gestippelde houtrups kun je gemakkelijk dood maken door met een ijzerdraadje in dat gat te prikken.