menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendron heeft geen bloemen

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Op mijn Rhododendrons staat er geen enkele bloemknop, dit waarschijnlijk omdat ik vorig jaar de oude bloemen niet verwijderd heb. (oeps, wist dat ik iets vergeten was)

Maar wat moet ik nu doen om dan in het vervolg wel bloemen te hebben?
Moet ik de oude bloemen nu nog verwijderen, of is dit te laat en doe ik het beter op een later tijdstip?

vrijdag 22 april 2016 - 11:43
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Natuurlijk moet je de oude bloemknoppen voorzichtig verwijderen
En, wie weet, zitten er toch nog nieuwe knoppen onder.
Ik heb geen idee waar je woont.
Om dus te zeggen of het normaal is, geen idee.
In België bv. is alles veel vroeger dan in het noorden van Friesland.
Het is wel handig als er , in elk geval een indicatie, staat waar je woont.
Dan kan iemand beter reageren.
De mijne heeft wel knoppen, nog maar klein. Voorlopig echt nog geen bloemen.
vrijdag 22 april 2016 - 11:50
deHaan

DeHaan

Uitgebloeide bloemen verwijderen is niet noodzakelijk voor nieuwe knopvorming.
vrijdag 22 april 2016 - 17:39
molleke32

Molleke32

ik woon in belgisch limburg. Hier zijn de knopjes ook nog maar klein hoor.. ik haal de oude bloemen nooit weg..
vrijdag 22 april 2016 - 17:45
Figo

Figo

Staan er geen verschrompelde zwarte of bruine bloemknoppen op de struik?
Want dan heb je een probleem met schimmel en cicaden...
vrijdag 22 april 2016 - 18:07
Carib

Carib

Als de plant in de periode dat de knoppen zich vormen, namelijk vorige zomer, onvoldoende vocht heeft gehad dan zijn er geen bloemknoppen gevormd. Voldoende water en soms ook wat mest zullen knopvorming bevorderen. Ook teveel schaduw kan een probleem zijn. Mijn rhodo's hebben al maandenlang duidelijk zichtbare bloemknoppen. Als er nu geen dikke bloemknoppen zichtbaar zijn, dan komen ze er ook niet meer dit seizoen.
vrijdag 22 april 2016 - 18:30
Roeli

Roeli

Carib, het is volgens mij onmogelijk dat er niet genoeg water uit de lucht is gekomen.
Volgens mij heb ik vorig jaar niet één keer de planten in de tuin water gegeven.
In de potten,...ja, maar in de tuin,.., nee.
vrijdag 22 april 2016 - 20:25
Ylim

Ylim

Beste Baileysker,

Ik ben het eens met DeHaan en vooral Carib over de invloed van de vorige zomer. Ikzelf heb ook ondervonden dat een droog voorjaar de volgende bloei negatief beïnvloedt. Als de rododendrons er verder mooi bij staan: goed in het groene blad, dan komt het volgend jaar vast goed.

Veel voorkomende oorzaken:
te droog: al aanwezige blad hangt naar beneden en knoppen drogen in en vallen af
te donker: weinig nieuwe takken en knoppen
verarmde grond bijv. langs een hoge (coniferen)haag, waar de haagplanten alle voeding en vocht uit de bodem trekt: geel/ bruin blad en bladverlies

Remedie:
meer vocht en/of voeding voor zuurminnenden planten.
Als het voorjaar/ zomer opnieuw te droog dreigt te worden, geef dan regenwater en liever geen (kalkhoudend) kraanwater.

Veel plezier met de tuin
vrijdag 22 april 2016 - 20:32
Carib

Carib

@Roeli, vorige zomer was bij ons helemaal niet zo nat. Er waren veel lokale verschillen dus bij vraagsteller kan het best droog geweest zijn. Bovendien betekent veel zomerregen niet dat alle planten voldoende vocht krijgen. In een tuin kiezen planten niet hun eigen plaats en onder bomen of naast gevels kan het behoorlijk droog blijven, ook als het veel regent.
Ook als het regent geef ik de rhodo's toch af en toe een flinke plons water, want er komt minder regen onder het blad dan je denkt.
vrijdag 22 april 2016 - 23:43
Tuinprins

Tuinprins

Roeli woont in het Noorden van NL en daar was het vorig jaar helemaal niet zo droog. Beneden de grote rivieren was het een totaal ander verhaal en hier gold op veel plaatsen een verbod om water te onttrekken aan rivieren en beken. In het zuiden begon de droogte al vroeg en hield aan tot begin/midden augustus.


Verder ben ik het met Carib eens: geen of weinig bloemknoppen ligt bij rhododendrons vaak aan 'te droog' of 'te veel schaduw'.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 23 april 2016 - 06:08
Baileysker

Baileysker

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik woon in Oost-Vlaanderen.
Denk niet dat het hier heel droog geweest is vorig jaar, kweet nog dat er in het voorjaar veel regen is gevallen.
En de grond errond is volledig bedekt met boomschors, dus de grond zelf zal toch minder vlug uitdrogen.
Ze staan wel op een schaduwrijke plaats, misschien ligt het daaraan.
Maar ik heb ze nu toch enkele jaren (denk tussen de 5 en 7 jaar)
Dus ze zijn ook nog niet zo groot.
Maar de voorbije jaren nooit problemen mee gehad, altijd bloemen.

Moet wel zeggen 1 van de 3 Rhododendrons was volledig afgestorven (zie volgend topic)
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/60363/probleem-met-rhododendron-en-nog-een-plant

Hopelijk is het geen voorteken dat de andere 2 ook aan hun einde gaan komen.
zaterdag 23 april 2016 - 08:46
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik heb ook kleine rhododendron en die gaan nu bloemen.
heb ze wel gesproeid omdat het te droog was vorig jaar.
'/>
zaterdag 23 april 2016 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon