menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekjes

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

ik knipte twee weken geleden, 3 stukjes hout van de serinbg, om in een bloemstuk te verwerken.
ik nam het stuk mee naar schoonpapa, het staat op z'"n tafel,
en nu kwam ik er daarstraks achter, dat op de geknipte styekjes, echte knoppen komen, grasgroen, en uitnodigend om verder te planten
dus, morgen , eerst stekken van sering knippen, in oase steken, bij schoonpa op de venster en na de winter in volle grond, en de seringen kunnen groeien
zondag 11 december 2016 - 20:48
Roeli

Roeli

Als ze wortelen, Mia, en je wilt ze in stekgrond zetten, wees dan heel voorzichtig met het loshalen. De worteltjes groeien nl. in en door de oase. Knap ze niet af.
zondag 11 december 2016 - 21:14
Tuinprins

Tuinprins

De gewone sering (Syringa vulgaris) is niet zo gemakkelijk te stekken. Deze wordt meestal geënt maar tegenwoordig wordt die ook wel via weefselkweek vermeerderd (maar dat kun je thuis dus niet zelf doen!). Als ze goed zouden wortelen via stekken zouden de kwekers niet gebruik maken relatief dure methodes als weefselkweek of enten.

Wat er hier aan de hand is, is dat de stekken reageren op de warme temperaturen binnenshuis. Ze gaan dan uitlopen maar dat wil niet zeggen dat ze wortels hebben of gaan maken. Er zijn meer houtige gewassen die dit doen en als de takken bloemknoppen hebben kun je ze vaak binnenshuis in bloei trekken.


Gegroet, de tuinprins
maandag 12 december 2016 - 07:47
zuurtje

Zuurtje

Dat laatste stukje hebben we niet gelezen wat een domper

Ineke
maandag 12 december 2016 - 15:34
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik post toch alleen maar wat ik waarnam, schoonpapa is 85 en zijn radiatoren staan constant op 25 graden
dus meer kan ik er niet over vertellen
en wat moeilijk gaat, doe ik dus ook
ik heb takken vand e sering geknipt, en water gezet en bij schoonpapa op de venstarbank, boven de radiator
als het lukt, horen jullie het, als het niet lukt horen jullie het ook
maandag 12 december 2016 - 19:36
zuurtje

Zuurtje

Goed zo!

Ineke
maandag 12 december 2016 - 20:28
mia_heyl7

Mia_heyl7

wat ik U vandaag kom vertellen: de stekjes van de sering, die ik in schoonpa z'n tafelstukje heb,
wel die hebben bloemknopjes gevormd
dinsdag 13 december 2016 - 15:41
zuurtje

Zuurtje

hihi

Ineke
dinsdag 13 december 2016 - 17:21
Roeli

Roeli

Koester ze , Mia
dinsdag 13 december 2016 - 17:27
Tuinprins

Tuinprins

Lees nog eens wat ik hierboven geschreven heb: "als de takken bloemknoppen hebben kun je ze vaak binnenshuis in bloei trekken".


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 december 2016 - 08:28
WiPe

WiPe

Leuk dat ze bloemknoppen vormen. maar jammer genoeg zijn bloemknoppen geen wortels, en die heeft de plant nodig om te kunnen groeien.
woensdag 14 december 2016 - 09:30
Figo

Figo

Als je alles vochtig en warm kunt houden kan het lukken hoor. Eens de bloemen uitgebloeid zijn knip je die eruit, en dan wachten...Er zijn nog stekken die "uitlopen"...en dan pas aan wortels beginnen...Forsythia bijvoorbeeld...
vrijdag 16 december 2016 - 10:17
mia_heyl7

Mia_heyl7

Merci figo, als het erin zit, tot morgen
vrijdag 16 december 2016 - 16:01
mia_heyl7

Mia_heyl7

zijn er mensen die denken, omdat ik vrouw ben, ook onkundig ben? of niet kan lezen?
zo komt het bij mij over
ik schrijf wat ik waarneem, niet mer iet minder, sorry als ik op lange tenen sta
zaterdag 17 december 2016 - 09:06
sugar

Sugar

Ik heb de indruk dat je vooral zelf lange tenen hebt. Tuinprins schreef gewoon dat dat overeenkomt met wat hij eerder beschreef
zaterdag 17 december 2016 - 09:35
Carib

Carib

Er zijn gewoon mensen die je verwachtingen wat reëler willen maken. In je eerste post heb je het al over in de volle grond planten na de winter, alleen maar omdat de knoppen uitlopen en later dat er bloemknoppen 'gevormd' zijn. Dat is dus niet zo. Het blad en de bloemen waren al in de knop aanwezig en door de warmte lopen ze uit. Er is gewoon geen sprake van een groeiproces, terwijl je posts dat wel lijken te suggereren. Wellicht bedoel je het niet zo, maar daarom wordt er zo gereageerd.
zaterdag 17 december 2016 - 15:31
Roeli

Roeli

Als ik dit zo lees, zijn de verwachtingen van Mia echt wel reëel.
Alleen, je weet het, hoop doet leven.
Stel dat het toch lukt........
Je kan nooit weten en echt, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, hoor.
zaterdag 17 december 2016 - 17:20
Paronoto

Paronoto

" hoop doet leven".......en schrik doet beven
donderdag 29 december 2016 - 16:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon