Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo ik had vorig weekend tien planten voor tien euro gekocht allemaal plantjes die over bleven van vorig jaar. Nu is de vraag wanneer deze planten buiten kunnen? Een groot deel van de planten komen der al veel wortels langs onder bij de potjes der uit.
Alvast bedankt
Groetjes
Thomas
Ik kan niet goed zien welke soorten het precies zijn...
Maar volgens mij horen die plantjes helemaal niet binnen te staan, ze gaan onterecht denken dat de winter voorbij is en beginnen groeien, terwijl het daar helemaal nog niet het seizoen voor is. Zet ze gewoon buiten, eventueel op een beschermd plekje, om ze dan volgens Lou’s instructies te planten, al vraag ik me wel af waar er ergens vorst in de grond zou zitten, deze winter nergens denk ik...
Als het niet te hard vriest en de bodem niet overzadigd is van water, mogen vaste planten gerust de hele winter door geplant worden
Maar zet ze op de grond, niet op een tafeltje zoals nu, eventueel onder de bescherming van een grote struik. En als de waterhuishouding van je bodem het momenteel toelaat, zou ik ze gewoon direct planten.
Die wortelgroei die je al door de bodem ziet komen, dat is een teken dat de plant zich op de lente voorbereid, en die wortels zouden beter al in de grond op hun definitieve plaats groeien, want als je de plantjes uit hun potje gaat halen worden die wortels grotendeels afgerukt. Daarbovenop, als je de plantjes toch binnen laat staan, dan gaat al snel ook de bovengrondse groei starten, en dat is veel te vroeg. In rust weerstaan die planten de strengste vorst, maar als jij ze uit hun winterrust haalt terwijl de winter nog niet voorbij is, dat is om problemen vragen.