menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Blad Clematis

Ga naar meest recente reactie

Pouketie01

Pouketie01

Is dit een schimmel of verwelkingsziekte bij mijn Clematis Blue Azur?

Bloemen & Planten

zaterdag 30 juni 2018 - 21:56
Pouketie01

Pouketie01

Achterkant

Bloemen & Planten

zaterdag 30 juni 2018 - 21:58
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Bedoel je misschien Clematis 'Perle d 'Azur? Bij verwelkingsziekte hangt de heel plant slap en wordt het blad binnen een paar dagen bruin.

Er zijn ook geen duidelijke tekenen van een bladschimmel, of het moet een heel klein plekje met meeldauw zijn, dus lijkt het me eerder om oud blad te gaan. Hoe ziet de rest van de plant eruit?

EDIT op de achterkant is oude schade door sapzuigende insecten te zien, niets verontrustends.
zaterdag 30 juni 2018 - 22:07
Pouketie01

Pouketie01

Satomi, inderdaad Clematis Perle d.Azur, sorry. Het zijn blaadjes van onderaan aan de plant maar bovenaan zag ik eveneens een paar van de zelfde aangetaste blaadjes.
zaterdag 30 juni 2018 - 22:16
satomi

Satomi

Ja, dat kan best als er insecten op gezeten hebben maar als het blad verder goed groen is hoef je je geen zorgen te maken. Evt. kan het zijn dat de plant wat te weinig vocht aan de wortel krijgt; dat is makkelijk te controleren.

Als de plant in de volle zon staat is hittestress ook een mogelijkheid maar dan zou je veel meer bladeren met paarse bladpunten moeten zien. Toch, hittestress en vochttekort hangen ook samen.
zaterdag 30 juni 2018 - 22:33
Pouketie01

Tekst aangepast

Pouketie01

Dank je wel Satomi, zal morgen de ladder nemen en eens goed kijken en eventueel nog wat foto’s bijvoegen. Veel water krijgen die maar hij staat wel de hele dag in de volle zon.
zaterdag 30 juni 2018 - 22:35
Pouketie01

Pouketie01

Satomi, voor de rest zien de blaadjes er nog groen uit, buiten een paar wat uitgedroogd en met vlekjes.
zondag 1 juli 2018 - 21:52
satomi

Satomi

Dan is er verder niets aan de hand, Pouketie
woensdag 4 juli 2018 - 10:56
Pouketie01

Pouketie01

Dankjewel, Satomi
woensdag 4 juli 2018 - 18:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon