menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis takken gebarsten

Ga naar meest recente reactie

Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Verleden jaar hebben de tuinmannen een fors uitgegroeide Clematis Apple blossom geplant en vastgemaakt op een boog. In de lente heeft ze mooi gebloeid, maar nadien heb ik gemerkt dat de blaren stilaan vergeelden, dat de uiteinden niet groeiden en dat de hoofdtak onderaan tot op 50 cm hoog verdraaid, gebarsten en "geschild" is . Zie foto. Ik heb ze nu geknipt tot op ong. 1m hoog, maar is de onderkant nog in staat om sap te vervoeren? Of mag ik hopen dat er nieuwe gezonde scheuten uit de grond zullen groeien?

Bloemen & Planten

zaterdag 4 mei 2019 - 16:19
Tuinprins

Tuinprins

Het gele blad komt niet door die draai in de tak. Wintergroene planten vervangen ieder jaar een klein deel van hun blad. Deze bladrui vindt veelal plaats in de late lente. Een klein deel van de bladeren wordt eerst geel en vallen dan van de plant. Verder moet worden opgemerkt dat jouw Clematis behoort tot Clematis armandii en die kunnen er na de winter wat 'verweerd' bij staan. (In een strenge winter heeft Clematis armandii behoorlijk te lijden.)

Als er door die 'draai' geen water naar bovenin de plant kon worden vervoerd dan had de plant ook niet kunnen bloeien. Voor de bloei is namelijk ook vocht nodig.

Of er door de snoei nieuwe scheuten onder de 'draai' ontstaan zou ik niet weten, daarvoor heb ik niet genoeg verstand van wintergroene Clematissen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 4 mei 2019 - 17:55
xanderbere19

Xanderbere19

Het draaien en in de lengte scheuren komt bij Clematis zeer regelmatig voor, evenals bij kamperfoelie. Kan totaal geen kwaad.
zaterdag 4 mei 2019 - 18:21
hanninkj

Hanninkj

Dit is absoluut geen goed beeld! Ik hoop dat er nog uit de onderkant nog een nieuwe scheut komt. Dit komt bij de armandii nog wel eens voor is mijn ervaring. Deze planten zoals de armandii, finetiana, crassifolia en meyeniana zijn niet al te gemakkelijk. Ik wens je veel succes.

Ton
zondag 5 mei 2019 - 20:47
Claudine De Vroey

Tekst aangepast

Claudine De Vroey

Bedankt voor jullie reacties.
@Hanninkj Waarom zeg dat dit soort Clematis niet gemakkelijk zijn? Waar moet ik op letten?
In ieder geval als er nieuwe zijscheuten komen zal ik ze mooi leiden langs de boog. Voorheen was door de tuinmannen alles op een hoop erop gegooid en vastgeklemd als een onontwarbare boel met takken in een knoop gedraaid die terug naar onder gingen. Dat zat daar vol dood materiaal en ook mos, leek me niet echt gezond...

Bloemen & Planten

zondag 5 mei 2019 - 22:54
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Hoera de clematis is terug aan het groeien met mooie gezonde takken die zich netjes laten leiden op de boog!
zondag 14 juli 2019 - 23:11
hanninkj

Hanninkj

Je hebt nu wel geluk gehad. De plant wel vodoende water en mest geven zodat hij weer goed kan doorgroeien. Gelukkig komt dit bij de armandii voor!

Ton
dinsdag 16 juli 2019 - 20:56
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Zal ik doen, want die bloemen ruiken verrukelijk!
dinsdag 16 juli 2019 - 22:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).