menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Samengeperst humus als grond verrijking?

Ga naar meest recente reactie

Kimster

Kimster

Hoi! Ik ben opzoek naar handige manieren om onze zandgrond te verrijken. Bentoniet
Is belangrijk voor het vocht vasthouden begrijp ik. En dan heb ik compost/humus nodig. Zou samengeperste kokosvezels (worden verkocht voor terrariums) hiervoor geschikt kunnen zijn? Hoor graag wat hier de ideeën over zijn

Grts kim
dinsdag 7 mei 2019 - 20:48
c j de k

C j de k

Waarschijnlijk wel goed maar lijkt mij een kostbare zaak te worden .
Hoe groot is dat gedeelte dat je wilt verbeteren ??
Of is het de bedoeling dat je alleen rond je planten de grond gaat verbeteren ?
Met een bigbag compost doe je heel wat voor +/- 100 euro !!
dinsdag 7 mei 2019 - 22:35
Kimster

Kimster

Ah ja natuurlijk, veel slimmer! Dank
woensdag 8 mei 2019 - 10:31
xanderbere19

Xanderbere19

Er zijn samengeperste blokken kokos te koop van ongeveer 30 x 30 x 12 cm (4,5 kg per stuk). Samen met 25 liter water levert dit 75 liter kokossubstraat op. Per blok kosten ze € 2,00. Dat is niet heel duur. In een kruiwagen mengen met 5 liter gedroogde koemest levert een prima grondverbeteraar en langwerkende bemesting op. Wel zelf halen bij de leverancier. Goed rijpe compost is natuurlijk ook prima!
woensdag 8 mei 2019 - 20:29
leerling

Leerling

Kokosturf is milieuvriendelijker dan veenturf, maar helaas heeft het nog altijd een behoorlijke voetafdruk.

Lokaal geproduceerde compost voldoet inderdaad prima.
Planten die wat gevoeliger zijn aan droogte krijgen hier (droge zandgrond) waar mogelijk een ruim plantgat waarvan de oorspronkelijke grond verrijkt is met +/- 1/3 compost en een schep bentoniet.
Jaarlijks strooi ik ook compost tussen de planten.
De voet van hagen, struiken en bomen krijgen een mulchlaag van grasmaaisel en organische kattenbakvulling (minus de uitwerpselen). Dat helpt tegen het uitdrogen van de grond, tegen opkomend onkruid en de bodemwezentjes verrijken er de grond mee.

Mocht je toch voor kokosturf kiezen, kijk dan even de zuurtegraad na.
woensdag 8 mei 2019 - 21:41
WiPe

WiPe

Kun je niet gewoon onverpakte kompost aankopen via een bedrijf dat groenafval verwerkt. De verpakking van als dat spul dta hier voorgesteld wordt is doorgaans duurder dan de inhoud.
vrijdag 10 mei 2019 - 14:04
Kimster

Kimster

Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik toch af zie van de kokosvezels en voor een bigbag compost ga.

Grts
Kim
zaterdag 11 mei 2019 - 09:31
Patrikc

Patrikc

Ik denk dat ik toch af zie van de kokosvezels en voor een bigbag compost ga


Heel verstandig !
zaterdag 11 mei 2019 - 10:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).