menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bloemen border zaaien.

Ga naar meest recente reactie

Autist

Tekst aangepast

Autist

Beste allen,

Al 3 jaar op rij probeer in een bloemenborder te zaaien en tot op heden telkens mislukt. Telkens maar weer krijg ik hele lange scheuten van iets die alles overwoekeren en weet dan niet meer wat onkruid of bloemen zijn. Het is een grote ergernis voor mij, want ik wil dit heel graag en doe toch iets fout. Het is droge zandgrond en de bodem is totaal uitgeput.

De border is 300 x 30 cm en wil daar graag bloemsoorten in hebben die niet te hoog worden (dus gaan hangen) en die halfschaduw verdragen. Het mooiste zou zijn als er flink vlinders op af kunnen komen, want die vind ik leuk.

Tevens is er een stukje grond van 300 bij 10 cm waar ik iets mee moet doen, dit is naast mijn schuurtje en wil er geen klinker in leggen. Ijsbloemen vind ik prachtig, maar ook hier geen idee of het wel verstandig is. Tevens is de twijfel of 3m ijsbloemen nog wel mooi is..... Misschien iemand die een leuke combinatie weet....

Wie kan mij advies geven wat voor bodem ik nodig ben en welke zaaimix voor mij geschikt is? Hoe dik moet ik het zaaien en is bijvoorbeeld zaaigrond nodig? Is er een mix die de gehele zomer bloemen geeft? Welke voeding kan ik het beste gebruiken? Heeft het zin om een bewateringsslang (weet niet hoe je dat noemt) in de grond te plaatsen? Kan het kwaad om op 5cm boven de bodem kippengaas te plaatsen (ivm katten die altijd schijten in mijn tuin).

Bij voorbaat dank.

woensdag 4 maart 2020 - 18:12
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

En weet je al wat die lange slierten zijn? De cruydt hoeck verkoopt speciale verwilderings zaden. Wie weet vind je daar informatie. Als er veel plantjes opkomen dan ondersteunen ze elkaar en is het juist leuk als er iets bovenuit piept, zoals die gele lupine. Hier zie je een voorbeeld.

Bloemen & Planten

vrijdag 6 maart 2020 - 10:49
satomi

Satomi

Hoi autist. Heb je misschien last van haagwinde? Met van die dikkere witte wortels in de grond? Dat is vervelend spul.
vrijdag 6 maart 2020 - 12:12
Autist

Autist

Ik denk dat ik er inmiddels achter ben wat het vervelende rot spul is geweest wat alles direct overwoekerde.... Oost-Indische kers, deze heeft er ooit gezeten en vermoedt dat er extreem veel zaden in de bodem zijn achtergebleven en deze na een twee twee tot drie jaar nog steeds kunnen opkomen. Dit spul heeft ooit in de tuin gezeten op die plek.... Vorig zomer kwam ik er her en der in de tuin nog steeds iets van tegen.

Die wilde zaden mix zien er mooi uit, maar het strookje is te smal om dit er mooi uit te laten zien. Dat zal geen goede optie zijn voor mij en is ook niet geheel mijn smaak. De mengsels die ik heb geprobeerd zijn van die vlinderbloemen mix pakken, ik was daar niet bepaald zuinig in met strooien en dacht hoe meer hoe beter..... wellicht is dit een domme zet geweest van mij waardoor een x soort zich veel meer liet zien en dat ik daardoor ook juist in de problemen ben gekomen.

Heel irritant dat ik niets, maar dan ook niets van bloemen en dergelijke afweet. Er is ook extreem veel variatie en allemaal zaken waar alles aan moet voldoen. En het lukt mij niet 1 2 3 om iets te bedenken wat ook de hele zomer mooi bloei geeft en vlinder aantrekt. Ik moet mij hier echt eens in verdiepen, maar dat kost veel tijd om te weten waar ik goed aan doe.

vrijdag 6 maart 2020 - 20:21
satomi

Satomi

Misschien kan je hier wat mee: https://www.zaaisite.nl/ en https://www.vlinderstichting.nl/

Op de eerste site vind je heel veel over zaaien. Op de tweede site vind je bloemen en planten voor vlinders.
zaterdag 7 maart 2020 - 12:36
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Dan mag je van geluk spreken met die lange draden oost_indische kers is. Die moet je even weghalen als ze boven komen. Dan zijn ze verdwenen. En niet meer in bloei laten komen. Trouwens de zaden kun je als kappertjes eten.
zaterdag 7 maart 2020 - 12:46
Autist

Tekst aangepast

Autist

Super Satomi, daar heb ik veel aan mbt de juiste planten, staat echt veel goede informatie! Ook de website mbt zaaien is voor mij goed, daar kan ik erg veel van leren. Bedankt!

Joukje, nooit geweten dat je die zaden kon eten en dat is weer een leuk feitje om te onthouden bedankt voor de tip.
zondag 8 maart 2020 - 13:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).