menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin ideëen

Ga naar meest recente reactie

kozzmo

Kozzmo

Graag had ik wat tuinadvies, ideeën voor onze lange stadstuin.
Langs de zijkant hebben we 50cm schors met een boordsteen.

Rechts van ons hebben we een andere stadstuin waar ze Chinese duizendknoop hebben die onderdoor bij ons begint te groeien. Kunnen we daar iets aan doen? Zoals een andere plant plaatsen die dit door zijn wortels kan 'blokkeren' ofzo?

Voor de rest hadden wij graag een paar kleine onderhoudsvriendelijke en wintervaste fruitboompjes.

Door onze drukke job zoeken wij naar een oplossingen waar 0 onderhoud voor nodig is of max 1x per jaar als het dan echt moet.
De zijkanten hadden wij graag een combinatie van fruitstruiken en siergras.

Alle ideëen om onze tuin op vlak van planten, bomen of constructies wat gezelliger te maken is welkom. Maar dan weer met de nadruik op onderhoudsvriendelijkheid.

Bloemen & Planten

maandag 11 mei 2020 - 11:33
LT

LT

Als ik daar geen tijd voor had, koos ik voor een appartement of flat
maandag 11 mei 2020 - 11:47
kozzmo

Kozzmo

Soms moet je compromissen sluiten, het is niet altijd mogelijk om het 'perfecte' huis, tuin, of whatever te hebben.
Je moet rekening houden met je gezin, werkplaats, tijd en mogelijkheden...

Het is nu eenmaal zo dat ik hiervoor geen tijd heb op vandaag dus had ik graag wat advies...
Kan iemand mij helpen aub?
maandag 11 mei 2020 - 11:56
LT

LT

Je zou leifruitbomen kunnen toepassen. Heb je meteen fruit voor jouw gezin.
https://www.tuinweb.nl/leifruit/
maandag 11 mei 2020 - 12:04
Carib

Carib

Als de zijkanten juist gevoelig zijn voor het doorgroeien van duizendknoop, dan zou ik die dus zeker niet gaan inplanten met siergrassen en struiken. Dan daar gewoon gras laten en een robotmaaier nemen.
Ook fruitbomen en struiken vallen niet onder de geheel onderhoudsvrije tuin.
Het klinkt hard, maar een gezellige tuin vraagt onderhoud. Dus ofwel je houdt deze grasvlakte met een robotmaaier, ofwel je neemt een tuinman.
maandag 11 mei 2020 - 12:16
minouke

Minouke

0 onderhoud max 1 x jaar...... vergeet het, dat bestaat niet.
Wat je ook plant, je zal altijd regelmatig in de tuin moeten werken. Het gemakkelijkste is zoals hierboven al gezegd is een robotmaaier kopen of gras maaien met een zitmaaier en zelfs dat zal in het groeiseizoen meerdere keren moeten gebeuren.

maandag 11 mei 2020 - 12:48
kozzmo

Kozzmo

Alvast bedankt voor de tips, ik heb inderdaad al een grasmaaier en ben hier heel tevreden van

Dienen fruitbomen en siergrassen meer onderhoud dan 1x per jaar te hebben?

maandag 11 mei 2020 - 13:12
Chrisvn

Chrisvn

Eens met hierboven. Een onderhoudsvriendelijke tuin, en zeker zo'n lap van een grond.. dat bestaat simpelweg niet. Fruitbomen geven een hoop rotzooi, onkruid verschijnt overal. Het meest onderhoudsvriendelijke wat ik kan bedenken is alles zo houden en een robotmaaier aanschaffen en zoals je zelf al bedacht hebt, siergrassen. Wintergroene, en die zoveel tegen elkaar aan zetten dat er geen of nauwelijks onkruid vormt.
maandag 11 mei 2020 - 13:14
Marei

Marei

Ook aan siergrassen heb je werk.
maandag 11 mei 2020 - 13:22
kozzmo

Kozzmo

Welke siergrassen zouden jullie dan aanraden? Welke hebben het minst onderhoud nodig?

Heb je aan fruitbomen meer werk dan snoeien 1x per jaar?

Ik heb nu een aantal fruitstruiken en aardbeien en ik onderhoud die maar 1x per jaar....
Misschien niet optimaal maar lijkt voorlopig wel te lukken...
maandag 11 mei 2020 - 14:04
minouke

Minouke

Wij hebben al 12 jaar enkele fruitbomen staan en ondanks we niets aan doen toch wel veel fruit geven.
Malus domestica 'Sterappel'
Malus domestica 'Golden Delicious'
Prunus avium 'Kordia'
Pyrus communis 'Durondeau'
Prunus domestica 'Bleue de Belgique '
Prunus domestica 'Reine Claude d'Althan'

Het afgevallen fruit ruimen we wel op, het gras wordt ook regelmatig gemaaid.

maandag 11 mei 2020 - 14:18
Esem 2

Esem 2

Kozzmo,tegen het duizendknoop is weinig of niets tegen te beginnen.
Hoe meer je de stengels wegknipt hoe harder deze plant gaat woekeren.
door het wegknippen van de stengels begint de plant te stressen , en maakt nog meer wortelgestel aan, en woekert deze nog meer.
Als het eventueel kan, een harde plastick ingraven ,deze die ze gebruiken om bamboe intoom te houden. daarna telkens je een nieuwe scheut ziet verschijnen deze zo die mogelijk verwijderen. Na enkele jaren zal je zien dat de duizendknoop het stilaan opgeeft.
En idd. zoals hierboven al is gemeld, geen siergrassen zetten daar waar de duizendknop woekert.
Maar al wat je in de tuin plant heb je toch wel je werk mee, al is het niet veel tuinieren zonder omzien bestaat niet.
Nu siergrassen heb je weinig onderhoud aan eenmaal in het voorjaar al het afgestorven materiaal verwijderen en om de zoveel jaar,als de graspol te groot wordt deze doorsteken en zo de plant verjongen; De vrijgekomen stukken kan je dan weer op een andere plaats herplanten, of iemand anders gelukkig mee maken.
Dit is mij visie, hoe ik het zie.
Gr Eddy Esem;
maandag 11 mei 2020 - 17:14
kozzmo

Kozzmo

Heel erg bedankt voor jullie advies , daar kan ik al mee verder

Ik ga ook eens kijken op een permacultuur forum want dat draait toch volledig rond 'oogsten zonder werk'

maandag 18 mei 2020 - 09:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).