menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rosa rubiginosa

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Ik zou deze wilde roos (egelantierroos) willen aanplanten. Waar ik woon (in de polder) staat ze overal in het wild, en naast de gewone roze zie ik er ook die alleen witte (of bijna witte) bloemen hebben, maar die beschrijving vind ik nergens, laat staan dat ik ze ergens kan kopen in het wit.
Is ergens van zo een struik stekken dan de enige optie? Of is er veel kans dat de nakomelingen van zo'n 'witte struik' net zo goed gewoon roze bloemen krijgen?
dinsdag 9 juni 2020 - 17:43
satomi

Satomi

Waarschijnlijk is dat Rosa canina, hondsroos. Of het is Rosa wichuraiana, wilde roos.
http://www.drachtplanten.nl/PLD.Fotos/R/Rosa/R.canina/R.canina.htm

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/87/rosa-wichuraiana
dinsdag 9 juni 2020 - 17:58
Ingeo

Tekst aangepast

Ingeo

@Satomi : de hondsroos zou inderdaad kunnen, de Wichuraiana niet.

Jammer genoeg heeft de hondsroos blijkbaar hetzelfde 'probleem' : roze of witte bloemen - je hebt het dus ook maar af te wachten als ik het zo lees.
dinsdag 9 juni 2020 - 19:04
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik heb hondsroos in een klein perkje aangeplant, kleur varieert inderdaad van lichtroze tot bijna wit. Ik vind alle bloemen even mooi overigens!

Bloemen & Planten

dinsdag 9 juni 2020 - 20:13
Ingeo

Ingeo

@ Henk-Willem : lichtroze vind ik oké maar dieproze niet (op zich wel, maar niet voor de plek waar ze bedoeld is.
Als ik jouw foto zie denk ik toch dat wat hier groeit in de polder (en wat ik dus wil) niet de hondsroos is : de bloemen van jouw roos lijken me toch een heel stuk groter.

Ik zal dus maar aan het stekken gaan, van een witbloeiende ergens in de berm. Duurt dan wel veel langer voor ik een plant heb die ergens op lijkt .
woensdag 10 juni 2020 - 12:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).