Knap dat je al 10 jaar vegetarier en al 4 jaar veganist bent. Het milieu is je dankbaar.
Wij zijn flexitariers en we beperken onze inname van dierlijke producten tot gemiddeld een 100g/dag (= de aanbevolen hoeveelheid). Als we ooit met pensioen mogen, willen we veganisme wat verder bekijken. Voorlopig blijven we haperen op onze behoefte aan Fe (ijzer) en vitamine B12. Maar dat ter zijde.
Het spijt me dat je al 2 keer met kanker geconfronteerd werd.
Met de kennis die 'we' 40 jaar geleden hadden, wat zou het alternatief geweest zijn voor de operatie die je toen hebt ondergaan? Zou je zonder die operatie toen er nu nog geweest zijn?
(Als je toen nog een kind was, kan het voor je ouders ook geen gemakkelijke keuze geweest zijn.)
Ik begrijp je frustratie met 'de wetenschap', maar gelukkig leert die ook voortdurend bij en is ze niet te beroerd om haar standpunten bij te stellen als nieuwe onderzoeken nieuwe inzichten leveren.
Wat de wetenschappelijke inzichten i.v.m. resveratrol betreft, laat me je even op weg helpen met bv. "Potential Adverse Effects of Resveratrol: A Literature Review" ("Mogelijke nadelige effecten van Resveratrol: Een literatuuroverzicht")
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139620/
(Als je wat hulp kan gebruiken met het Engels, kan ik
https://www.deepl.com/translator aanbevelen.)
De conclusie van die studie (van maart 2020) is dat we nog te weinig weten over de negatieve effecten van resveratrol.
Bestaande studies vergelijken is moeilijk, omdat ze meestal focussen op de korte termijn effecten en omdat hun onderzoeksmethodes te veel van elkaar verschillen.
Desondanks zijn er aanwijzingen dat langdurig gebruik, of gebruik van hogere doses, waarschijnlijk/mogelijk schadelijk is. Het kan bv. werken als anti-oxidant bij lage doses en als pro-oxidant in hogere doses.
De gezondheidstoestand van de geruikers en de combinatie met andere medicijnen lijken ook een invloed te hebben op wat voor effect het heeft.
De studie vraagt dan ook terecht naar verder en specifieker onderzoek.
Vreemd dat je 'de Farma', die streng gecontrolleerd wordt, niet vertrouwd en een commercieel bedrijf dat een voedingssupplement promoot wel. Voedingssupplementen worden veel minder gecontroleerd.
Vreemd dat je meent dat de meeste planten geen ernstige schade kunnen toebrengen. Zoals in heel wat tuinen staat onze tuin vol met planten die in meerdere of mindere maten giftig zijn.
Ik heb echt geen zin om zelf uit te proberen hoe geneeskrachtig/giftig welke planten zijn in welke hoeveelheden. Mocht ik ooit het hoekje om willen, dan weet ik welke te kiezen. Ik heb alleen nog niet uitgezocht of er ook nog bij zijn met een vreedzaam einde.
En ja, we gebruiken kruiden, zowel als smaakmakers in de keuken als medicinaal. Maar medicinaal alleen wanneer ik uit betrouwbare (= wetenschappelijke) literatuur weet dat de positieve effecten op korte termijn opwegen tegen de kwaal en de kruiden geen langdurige schade aanbrengen.
Mijn schoonzus heeft ernstige blijvende longschade opgelopen, omdat ze blind vertrouwde in haar homeopaat die niet in antibiotica geloofde.
Volgens jouw aanbeveling heeft ze dus zelf geprobeerd. Ze weet nu dat ze dat beter niet gedaan had.
Helaas is het voor haar nu te laat.
Ik ben blij dat we wetenschappers, goed gecontrolleerde farma bedrijven en goed opgeleide dokters hebben, zodat we niet zelf hoeven te experimenteren. Al helemaal niet op basis van potentieel gevaarlijke en onbewezen beweringen als (ik parafraseer) 'resveratrol is een wondermiddel'.