menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke klimplant?

Ga naar meest recente reactie

anneke129

Anneke129

We hebben nu een oude haag van meer dan 35 jaar oud die stond hier al, nu is die niet meer mooi en willen we die weg
We zouden nu een draadafsluiting plaatsen met daar tegen klimplanten we hadden eerst gedacht aan klimop maar iedereen raad ons dit af omdat dit op den duur te wilderig word. Zelf zie ik graag de sterjasmijn/ toscaanse jasmijn heeft er daar iemand ervaring mee? Ik wil graag een groenbljvende plant die tegen iets kan (vrieskou bv) want anders ziet iedereen zomaar in onze tuin we wonen namelijk langs een wandelpad en willen toch nog wat privé.
donderdag 3 juni 2021 - 10:47
Patrikc

Patrikc

De Toscaanse jasmijn is geen kampioen in winterhardheid.

Het zou wel eens kunnen dat het verjongen van de oude haag een veel gemakkelijkere weg naar een mooi resultaat is, wat staat er precies ?
donderdag 3 juni 2021 - 13:44
anneke129

Anneke129

De haag is helemaal kapot
vrijdag 4 juni 2021 - 11:05
leerling

Leerling

Klimop tegen hekwerk hoeft helemaal geen rommelhoop te worden.
Zowel waar we vroeger woonden als hier zijn er tuinen waar klimop heel strak tussen hekwerk groeit.

In de Drie Eikenstraat in Edegem is er zelfs een huis waar al jaren klimop tegenaan groeit. Opnieuw heel strak, zoals je op de foto van Google Maps kan zien. https://goo.gl/maps/VD5vvdJrV5ZqGih67 (Lijkt me een heel ecologische isolatie.)

Het vraagt wel meerdere scheerbeurten per jaar.

Als je daar niet zoveel tijd in kan/wil steken en je draadafsluiting ook wil om ongewenst bezoek te ontmoedigen, kan je ook tegen die draadafsluiting meer traditionele wintergroene haagplanten zetten. Welke geschikt zijn voor jou hangt af van type grond, aantal uren zonlicht, bodemvochtigheid ...

Heb je de plantengids hier al gevonden? https://www.tuinadvies.be/plantengids Daar kan je alvast gaan grasduinen en dan eventueel hier in het forum weer vragen om bijkomend advies.

Bloemen & Planten

zaterdag 5 juni 2021 - 00:46
anneke129

Anneke129

das idd mooi onderhouden
Ik zie wel ietsliever met bloemen maar moet idd ook winterhard zijn
zondag 6 juni 2021 - 10:24
Dany

Dany

Je kan ook Akebia quinata zetten, heb je witte en paarse bloemen in het voorjaar en achteraf eetbare vruchten. Je moet wel 2 verschillenden soorten zetten als je vruchten wilt. Is ook goed winterhard en zou je kunnen combineren met Toscaanse Jasmijn.
zondag 6 juni 2021 - 11:18
anneke129

Anneke129

is idd zeer mooi maar wel bladverliezend lees ik ik heb eerder iets nodig die zijn bladeren houd omdat we aan een wandelpad wonen
maandag 7 juni 2021 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon