Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo, ik vind de kogeldistels in mijn tuin altijd erg mooi maar ze zijn altijd heel hoog als ze gaan bloeien. Kun je bij deze plant de chelsea chop toepassen zodat ze wat lager bloeirn of bloeien ze dan helemaal niet meer?
Dank voor de link, ze spreken hier alleen over een tweede bloei, de mijne hebben nog niet gebloeid ( doen ze pas in augustus) .
Misschien moet ik gewoon maar eens eenstukje uitproberen....
ik lees op de link dit:
The Echinops in the foreground of this photo were given the ‘Chelsea chop’ in May – cutting the growth by half. They are flowering later, are slightly shorter stems and are still strong and upright.
Ik lees hier niks over een tweede bloei, enkel dat ze tot de helft teruggesnoeid zijn in mei en vervolgens later gebloeid hebben en steviger zijn. En dat is precies de gedachte achter de chelsea chop.
De idee achter de Chelsea chop is om bij planten die slechts een beperkte bloeiperiode hebben, een aantal planten later te laten bloeien dan hun soortgenoten, zodat ze samen een langere bloeiperiode krijgen, de 'gechopte' bloeien wanneer de andere uitgebloeid zijn.
Bij Fuchsia's die zowiezo de hele zomer doorbloeien heeft dat niet echt zin...
Mijn probleem met die Fuchsia is eigenlijk dat hij te groot wordt en dat hij de planten die er voor staan volledig over groeit zodat die bijna geen groei en bloei kennen. Nu dacht ik met de chelsea chop toe te passen dat hij dan minder groot wordt zodat de planten er voor meer licht krijgen en beter kunnen groeien en bloeien. Mijn vraag is eigenlijk als ik de chelsea chop toepas op die Fuchsia gaat hij dan nog bloeien later op het jaar?
De positie kon beter dat is juist. Die Fuchsia (3 stuks) worden ieder jaar groter en breder en die andere planten (Monarda hybride 'Pardon me purple) die worden maar 30 cm en de takken van de Fuchsia hangen erover en pakken alle licht weg.
Ik zal die kant voor de helft inkorten en dan zal dat wat later bloeien hopelijk.
In ieder geval bedankt voor de hulp.