menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chelsea chop bij kogeldistel

Ga naar meest recente reactie

zoeh

Zoeh

Hallo, ik vind de kogeldistels in mijn tuin altijd erg mooi maar ze zijn altijd heel hoog als ze gaan bloeien. Kun je bij deze plant de chelsea chop toepassen zodat ze wat lager bloeirn of bloeien ze dan helemaal niet meer?

Alvast bedankt!
vrijdag 11 juni 2021 - 14:51
Carib

Carib

Het schijnt te kunnen volgens bijgevoegde link. http://www.theorganisedgardener.co.uk/category/echinops/
vrijdag 11 juni 2021 - 16:41
zoeh

Zoeh

Dank voor de link, ze spreken hier alleen over een tweede bloei, de mijne hebben nog niet gebloeid ( doen ze pas in augustus) .
Misschien moet ik gewoon maar eens eenstukje uitproberen....
vrijdag 11 juni 2021 - 19:25
Carib

Carib

ik lees op de link dit:
The Echinops in the foreground of this photo were given the ‘Chelsea chop’ in May – cutting the growth by half. They are flowering later, are slightly shorter stems and are still strong and upright.

Ik lees hier niks over een tweede bloei, enkel dat ze tot de helft teruggesnoeid zijn in mei en vervolgens later gebloeid hebben en steviger zijn. En dat is precies de gedachte achter de chelsea chop.
zaterdag 12 juni 2021 - 20:28
zoeh

Zoeh

Je hebt gelijk, ik heb niet goed gekeken! Dankjewel!!
maandag 14 juni 2021 - 10:26
Dany

Dany

Kan je ook de chelsea chop toepassen op Fuchsia nl. op Fuchsia margaret.
zondag 15 mei 2022 - 11:02
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

De idee achter de Chelsea chop is om bij planten die slechts een beperkte bloeiperiode hebben, een aantal planten later te laten bloeien dan hun soortgenoten, zodat ze samen een langere bloeiperiode krijgen, de 'gechopte' bloeien wanneer de andere uitgebloeid zijn.

Bij Fuchsia's die zowiezo de hele zomer doorbloeien heeft dat niet echt zin...
dinsdag 17 mei 2022 - 18:22
Dany

Dany

Mijn probleem met die Fuchsia is eigenlijk dat hij te groot wordt en dat hij de planten die er voor staan volledig over groeit zodat die bijna geen groei en bloei kennen. Nu dacht ik met de chelsea chop toe te passen dat hij dan minder groot wordt zodat de planten er voor meer licht krijgen en beter kunnen groeien en bloeien. Mijn vraag is eigenlijk als ik de chelsea chop toepas op die Fuchsia gaat hij dan nog bloeien later op het jaar?
dinsdag 17 mei 2022 - 23:43
Patrikc

Patrikc

Die zal nog wel bloeien, maar je probleem, wat in feite een verkeerde positionering van de planten is, zal niet opgelost zijn.
woensdag 18 mei 2022 - 16:20
Dany

Dany

De positie kon beter dat is juist. Die Fuchsia (3 stuks) worden ieder jaar groter en breder en die andere planten (Monarda hybride 'Pardon me purple) die worden maar 30 cm en de takken van de Fuchsia hangen erover en pakken alle licht weg.
Ik zal die kant voor de helft inkorten en dan zal dat wat later bloeien hopelijk.
In ieder geval bedankt voor de hulp.
woensdag 18 mei 2022 - 20:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).