Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In mijn tuin, tussen de planten, in het gras maar ook tussen de stenen, zit een plantje. Het verspreidt zich heel snel en is moeilijk uit te roeien.
Weet iemand wat dit is? Misschien een soort mos en hoe ik het weg kan krijgen?
Bedankt!
Ik heb antwoord van een expert gehad en die raadde me aan om de bovenste laag, met het mos, er zo veel mogelijk er af te halen en dan de bovenste laag aarde met grover zand te vermengen. Op deze manier blijft het water niet staan en kan wegzakken. Dit is de grote boosdoener. Op bestrating kan je goed 'mogeton antimos 'toepassen, of heet water.
Ik had een paar dagen terug dezelfde vraag gesteld, vandaar ( op een andere site)
En nu maar hopen dat werkt.
Hier wordt inderdaad de bovenste moslaag van de dolomietpaden
weggehaald. Volgend voorjaar komt er een nieuw dolomietdek over,
weer goed voor enkele jaren.
We blijven wel in beweging, het lange leven, toch ?
En wat is me dat lelijk, zo'n vettige levermoslaag.
Onkruidjes groeien er doorheen en zijn dan haast niet te wieden.
Volgens mij is de Europese toelating van Mogeton van Bayer komen te vervallen en mag dat niet meer verkocht of gebruikt worden (sinds 2019/2020).
Scherp zand door de bovenlaag mengen helpt niet echt. Ik heb op plaatsen gezien dat levermos op puur scherp zand groeide. Dit was wel in de schaduw en op vochtige plekken maar toch. Levermos groeit bij kwekerijen ook gewoon op gronddoek.
Weghalen helpt ook maar tijdelijk, de sporen van het levermos zitten overal en als de omstandigheden gunstig zijn dan krijg je weer levermos.
Een bericht op internet van oktober 2018:
Toelating Mogeton komt te vervallen
De registratie van de actieve stof quinoclamine in Europa komt te vervallen. Dit betekent dat de toelating van het herbicide Mogeton ook afloopt per 31 december 2018. Dit meldt producent Bayer.
Mogeton wordt in onder meer de vasteplantenteelt gebruikt ter bestrijding van algen, bladmossen en levermossen. De aflevertermijn is 30 juni 2019, de opgebruiktermijn 30 juni 2020.