menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenstruik verplanten

paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Goedemorgen beste tuinliefhebbers,

Ik zou 2 rozenstruiken die nu te weinig zon krijgen, willen verplanten in 2 potten en die op mijn zonniger terras plaatsen.
Wanneer is de beste tijd om die te verplanten. Ik dacht eind oktober - begin november, dan moet ik die toch eerst serieus terugsnoeien?
In welke bak/pot plant ik die het best, welke diameter en hoogte moet de bak/pot hebben. Graag ook rekening houden met enige verplaatsbaarheid van de pot/bak.

Graag jullie advies aub.
dinsdag 13 september 2022 - 07:18
Tuinprins

Tuinprins

Rozen houden niet zo van potcultuur. Dit is dan ook de reden dat veel rozen in de volle grond worden gekweekt en voor de verkoop in een pot worden gezet (1 à 2 jaar). Ik weet ook niet hoelang die rozen al bij jou in de tuin staan. Hoe langer ze vast staan, hoe minder kans op een succesvolle verplanting.

Rozen worden meestal in 'rozenpotten' gekweekt. Dit zijn extra diepe / hoge poten. De pot waar je die rozen van jou in zet moeten dus ook diep/hoog zijn.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, te veel gedoe en uitkomst onzeker.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 september 2022 - 12:50
paulus de boskabouter

Paulus de boskabouter

Dag Tuinprins,

Dank voor uw reactie. Deze 2 rozenstruiken werden zowat 2 jaar geleden verplant in volle grond en dragen nog slechts een fractie van de bloemen die ze eerder droegen toen ze genoten van een ganse dag zon. Nu staan ze ietwat "verscholen" achter een oude rozenstruik die enorm bloeit en zowat 180 cm hoog is. Mits ik ze zou verplanten in een pot, kan ik ze op een zonnig terras laten gedijen.
dinsdag 13 september 2022 - 17:08
Tuinprins

Tuinprins

Twee jaar is nog niet zo lang dus zeker nog wel te verplanten.
dinsdag 13 september 2022 - 18:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon