menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wilde tak roos?

Ga naar meest recente reactie

Lolapalooza

Lolapalooza

Beste,

Is dit een wilde tak die uit mijn roos ontspringt onderaan? Ik denk dat hij onder de occulatieplek zit. Hij heeft wel geen doornen..

Bloemen & Planten

zondag 5 februari 2023 - 13:09
Oniels

Oniels

Dat had ik twee jaar geleden ook. Naast een gecultiveerde oude roos. Bleek een wilde roos te zijn. Uit het niets opgekomen en nú al drie meter hoog. Waarschijnlijk heeft deze er ooit eerder al gestaan. Misschien is dit bij jou ook het geval. Ik ben er blij mee. De bloemen zijn enkel blad in tegenstelling tot de andere die veel vollere bloemen heeft.

Bloemen & Planten

zondag 5 februari 2023 - 13:45
Lolapalooza

Lolapalooza

Dit zou voedingstoffen wegnemen van de roos, dus ik wil hem verwijderen als dit een andere soort is die uit de Onderstam groeit..
zondag 5 februari 2023 - 14:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier groeit ook een wilde roos uit de onderstam van een klimroos. Zoals Oniels ben ik daar blij mee. Ik hou meer van de enkelvoudige bloemen, ze ruiken lekker en ook de bijen hebben er een voorkeur voor. Ik hou die scheut wel mee in toom.

Die wilde roos zal inderdaad wel wat voedingsstoffen gebruiken, maar dat doet elke andere vertakking ook. Ik zie in elk geval geen negatief effect op de rest van die plant.

(En nee, buiten wat compost krijgen planten hier geen extra meststoffen.)
zondag 5 februari 2023 - 21:58
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie niet echt geen occulatieplek.

Veel rozen kunnen eenvoudig uit (winter)stek worden vermeerderd. Je hebt dan geen last van 'wilde scheuten' want iedere scheut die verschijnt is identiek aan de moederplant.

Of je hier toch van doen hebt met een wilde scheut: even wachten tot de plant in blad staat. Vaak is het blad van een wilde scheut net wat anders als van de geocculeerde roos. Kleur van het hout zegt niet zo veel want jong hout is vaak anders van kleur dan 'oud' hout.

Gegroet, de tuinprins
maandag 6 februari 2023 - 06:38
Lolapalooza

Lolapalooza

Ok, dank voor de heldere reacties.
Ik dacht dat elke roos standaard geënt werd voor verkoop. Deze heb ik kunnen uitgraven bij mensen die hem weg wilden. Ik weet er dus niets van.
Indien dit geen kwaad kan voor de moederplant hou ik hem. Ik zal dan inderdaad de groei inperken.
Ik hoop trouwens dat ik hem niet te drastisch heb gesnoeid (zie voor-foto)

Bloemen & Planten

maandag 6 februari 2023 - 14:00
Lolapalooza

Lolapalooza

En na foto..

Bloemen & Planten

maandag 6 februari 2023 - 14:00
Lolapalooza

Lolapalooza

Je ziet het niet goed op de na foto maar de plant is zeker gehalveerde uitgedund (dood Houtweg)
maandag 6 februari 2023 - 14:02
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).