menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lonicera nitida maigrun verliest bladeren

Ga naar meest recente reactie

pietvdb

Pietvdb

Ik heb vorig jaar lonicera nitida maigrun aangeplant als bodembedekker. Echter sinds kort merk ik dat een deel van de planten zijn bladeren verliest en dat de takken droogvallen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? De planten staan op een tallud bestaande uit kleigrond. Het vreemde is, in het ene perk hebben de planten geen symptomen en in het andere perk wel.

Bloemen & Planten

donderdag 20 april 2023 - 08:23
Peterplant

Tekst aangepast

Peterplant

Deze Lonicera's hebben de laatste jaren last van de kalkvlekkenziekte. Een schimmel.
Niet dodelijk, wel ontsierend.
Weer en standplaats hebben invloed op de aantasting.
donderdag 20 april 2023 - 13:36
pietvdb

Pietvdb

Deze Lonicera's hebben de laatste jaren last van de kalkvlekkenziekte. Een schimmel. Niet dodelijk, wel ontsierend. Weer en standplaats hebben invloed op de aantasting.


En kan je dit bestrijden?
donderdag 20 april 2023 - 14:16
Tuinprins

Tuinprins

Als het inderdaad de kalkvlekkenziekte is: voor de particuliere tuinier niets aan te doen.

Bij de kalkvlekkenziekte moet er in het voorjaar weer redelijk snel blad aan de kale takken komen. Is dat niet het geval dan is er waarschijnlijk sprake van een andere schimmelziekte. Je moet dan denken aan phytophthora of phytium. Dit zijn aantastingen die met name optreden als de planten te nat staan. Genoemde aantastingen worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare schimmels die in de bodem zitten en als de plant stress heeft, toeslaan.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 april 2023 - 15:35
pietvdb

Pietvdb

Bij sommige takken komen wel paar nieuwe blaadjes aan maar echt fris oogt de plant nu ook niet. Hopelijk treed er verandering op wanneer het droger en warmer wordt.
vrijdag 21 april 2023 - 13:56
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).