menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte Lonicera Ntida Maigrun

Ga naar meest recente reactie

pietvdb

Pietvdb

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar in mijn perken Lonicera Ntida Maigrun. Vorig jaar deed hij het heel goed maar nu is er precies een ziekte zich aan het verspreiden. Blaadjes krijgen eerst gele schijn, dan worden ze bruin en dan verdroogt heel de plant. Eerst was het beperkt tot een aantal planten mazr nu verspreid het zich meer en meer. Ik dacht eerst dat het door het natte voorjaar was want het is kleigrond hier. De perkjes hellen wel af dus water blijft er niet op staan. Iemand een idee welke ziekte het is en wat ik kan doen?

Bloemen & Planten

zaterdag 10 juni 2023 - 11:24
pietvdb

Pietvdb

Zo begint het

Bloemen & Planten

zaterdag 10 juni 2023 - 11:25
pietvdb

Pietvdb

Daarna wordt het zo

Bloemen & Planten

zaterdag 10 juni 2023 - 11:25
pietvdb

Pietvdb

Dan zo

Bloemen & Planten

zaterdag 10 juni 2023 - 11:26
pietvdb

Pietvdb

En tot slot sterft het plantje

Bloemen & Planten

zaterdag 10 juni 2023 - 11:26
Tuinprins

Tuinprins

Sterke verdenking van kalkvlekkenziekte. Treedt vooral op na een natte periode en bij planten die dicht op elkaar staan.

Zie ook:

https://edepot.wur.nl/167960

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 juni 2023 - 14:36
pietvdb

Pietvdb

terke verdenking van kalkvlekkenziekte. Treedt vooral op na een natte periode en bij planten die dicht op elkaar staan. Zie ook: https://edepot.wur.nl/167960



Ik heb dat artikel inderdaad gelezen maar bij mij sterft de plant echt. Was inderdaad na natte periode dat mijn planten teken begonnen te vertonen maar als het dat is. Kan dat bestreden worden?
zaterdag 10 juni 2023 - 20:05
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Voor de particuliere tuinier zijn hiervoor geen middelen beschikbaar die echt helpen.

Het kan zijn dat de schimmel die kalkvlekkenziekte veroorzaakt virulenter is geworden en niet alleen tot bladval leidt maar de gehele plant om zeep helpt. Je ziet vaak dat als een plant massaal wordt gekweekt er 'strains' van ziektes ontstaan die resistent zijn voor de professionele middelen. Daarom wordt aangeraden af te wisselen met middelen zodat de kans op resistentie kleiner wordt. Als er echter maar weinig doeltreffende middelen beschikbaar zijn dan ligt resistentie op de loer.

Zou ook nog kunnen zijn dat het een of andere vorm van phytophthora is. Dit zie je vooral als planten op (te) natte grond staan.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 10 juni 2023 - 21:02
pietvdb

Pietvdb

Oké merci voor de feedback.

Heb wel gemerkt dat er onderaan de bladeren als je goed kijktvzwarte puntjes staan

Bloemen & Planten

zaterdag 10 juni 2023 - 21:17
Tuinprins

Tuinprins

Zwarte puntjes is meestal ontlasting van insecten.
zondag 11 juni 2023 - 05:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).