Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo allemaal,
Dit is mijn zielige verhaal.
Een week geleden potgrond vervangen. De volgende dag werden de bladeren slap. Nu na 1 week bruin en lijkt erop dat de plant uitdroogt terwijl de grond vochtig is. Plant stond op de balkon. Sinds eergisteren in de kamer. Weet iemand of het nog te redden is? En wat is er met de plant gebeurd?
Verplanten/potgrond vervangen doen we in de winter, wanneer de plant in rust is, grosso modo tussen november en maart. Nu heb je bij het verpotten een deel of zelfs groot deel van de wortels gekwetst of zelfs vernield, de plant heeft die in dit seizoen 24/24 nodig.
Wauw ik heb met mijn eigen handen mijn plant gedood. Het doet me pijn. Maar uw advies ga ik zeker gebruiken. Ik geef het niet op. Desnoods andere druif plant halen maar deze keer de correcte verzorging. Deze zet ik terug in de balkon en misschien komt het vanzelf in leven. Ik blijf hopen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een druivelaar een geschikte plant is voor op een balkon van een flatgebouw.
Het is een zuiderse plant, die in de volle, liefst droge, grond hoort en bij voorkeur in onze nog altijd koude en natte regio in volle zon en als het kan met een muur erachter die zorgt voor extra warmte en de plant beschut tegen wind.
Druivelaars in volle grond wortelen vele meters diep.
Zoals ik als illustratie vond:
"De wortels van de wijnstokken kunnen met de jaren tot 15 meter in de grond doordringen. Daarom mogen er geen beperkingen zijn door ondoordringbare gesteentelagen in de ondergrond."
Ik denk dat jouw balkon mag beschouwd worden als een "ondoordringbare gesteentelaag".
Ik had al een 2e druif plant besteld en die komt vandaag aan. Kan er niet meer zonder.
Over de volle grond, ik had ooit gelezen dat de boom 2x zo lang is onder de grond. Dus het is zeker waar dat de wortels zo diep gaan.
Voor zo ver ik weet, als er geen ruimte meer is voor de wortels, dan blijft de plant/boom klein en groeit niet verder. Maar het gaat niet dood daardoor. Klopt dat?
Kunt u mij meer vertellen over druivelaar? Uw kennis is groot en ik wil het beste doen. Nu is de druif plant al aangekomen. Mijn balkon is op zuid. Er is dus grote gedeelte van de dag zon. De plant is aan de muur en met draad gesteund. Een enorme boom verwacht ik niet maar wel dat het een paar jaar volhoudt bij mij. Volgende snoei is in de winter (heb dat nog nooit gedaan). Mest heeft het nog niet nodig.