menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia gebreksverschijnselen herkennen

JesseH

JesseH

Goedemiddag,
We zijn recent verhuisd naar een huis met een tuin (hoera!). De vorige bewoners hebben de bestrating deels vervangen voor groen, het is ons helaas opgevallen dat een deel van de planten dood is gegaan of traag groeit. De zwarte grond is oppervlakkig (max 30 cm), daaronder is kleigrond. Ook de hortensias die we zelf hebben geplant groeien langzaam en hebben lichtgroene/gele nieuwe bladeren. Is het te herkennen welke voedingsstof ze tekort komen? Onze leilinde en blauwe regen hebben een vergelijkbaar probleem met lichtgroene bladeren en trage groei.
Dank!

Bloemen & Planten

zaterdag 22 juni 2024 - 15:33
Tuinprins

Tuinprins

Denk dat je de oorzaak moet zoeken in de vele regen van de afgelopen maanden. Eventueel wat bemesten met kieseriet of magnesium kan helpen om het blad weer groener te krijgen.

Die bruine delen/plekken op het blad kunnen veroorzaakt zijn door de late nachtvorst die we in april hebben gehad of iets bladvlekachtigs zijn. Boerenhortensia's / Hydrangea macophylla zijn gevoelig voor late nachtvorst. Als de planten in het voorjaar gaan uitlopen en het vriest een paar graden dan wordt het blad geraakt. Indien het 5 graden of meer vriest dan worden ook de (niet zichtbare) bloemknoppen geraakt en heb je dat jaar weinig tot geen bloei.
Bladvlekken bij de boerenhortensia worden veroorzaakt doordat het blad lang nat blijft. Je zou dit niet verwachten bij een waterslurper maar toch is dat zo. Aan het weer kun je niet zoveel doen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juni 2024 - 07:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).