menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sint jankruid

Ga naar meest recente reactie

Voordeckers

Voordeckers

Goede avond
ben in bezit van weiland waar het ganse jaar door 4 damherten op grazen ,vanaf vorig jaar zit ik geplaagd met de plant sint janskruid , naar ik vernomen heb is deze plant zeer giftig voor schapen , daarom heb ik het weiland enkele weken geleden laten maaien zodat deze plaat zeker niet meer in zaad zou komen , maar ik zie nu ook dat deze plant zich sterker vertakt door groeit, weet iemand hoe ik deze plant kan verdelgen , uit trekken heb ik al voor een hoekje gedaan maar is totaal onbegonnen werk ,
graag een echt hulpmiddel ,
Groet Leon
vrijdag 5 juli 2024 - 20:28
Peterplant

Peterplant

Bedoel je sint janskruid, of jacobskruiskruid?
vrijdag 5 juli 2024 - 21:21
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Je vraag is voor mij niet helemaal duidelijk. Wil je (ook?) schapen laten grazen in die wei?

Inderdaad even kijken of het om jakobskruiskruid of om sintjanskruid gaat. Beide staan hier momenteel in bloei en beide zijn voor (sommige) dieren giftig.
Jakobskruiskruid zie ik hier in verschillende weides. Sintjanskruid zie ik hier in onze tuin en af en toe in bermen, maar (hier) niet of nauwelijks in weiden.

Jakobskruiskruid in weides is zelden een probleem. De meeste dieren voor wie het giftig is herkennen het en zullen er in de wei niet van eten.
Het is wel een probleem wanneer het mee gemaaid en gedroogd wordt. Dan herkennen dieren het niet meer.
Schapen zouden weinig gevoelig zijn voor de pyrrolizidine alkaloïde die het bevat, omdat enzymen in hun maagdarmkanaal die deels onschadelijk maken.

Zelfs een 100 g sintjanskruid kan wel een probleem zijn. Het maakt dieren o.a. erg gevoelig voor zonnebrand. Vergiftiging herken je dan meestal ook aan blaren. Bij schapen is dat typisch aan de oren.

Zie o.a.:
* https://edepot.wur.nl/280163 (WUR = Wageningen University & Research)
* https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/nationaal-park-loonse-en-drunense-duinen/nieuws/schapen-binden-strijd-aan-met
zaterdag 6 juli 2024 - 00:58
Voordeckers

Voordeckers

Goede middag
alvast bedankt voor uw reactie
ben niet zo bedreven in het herkennen van deze planten
maar het zou dan toch over Sint Jacobskruiskruid gaan plant word meer dan meter hoog en overwoekerd gans het weiland ,daarom wil ik het verdelgen ,er lopen momenteel enkel dam herten op dit weiland , en het is nu het 2de jaar dat ik er last van heb , weet ook niet of ik door het weiland te ploegen en opnieuw in te zaaien verlost ga zijn van deze plant ,ben begonnen met het uittrekken er van voor kleine planten is het niet zo een probleem maar voor de grote planten is dit in praktijk niet haalbaar , vandaar dat ik aan verdelging denk ,en het weiland nu reeds gemaaid is om zeker niet in zaad te laten komen
Groeten Leon
zaterdag 6 juli 2024 - 14:45
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet met welk bestrijdingsmiddel je Jacobskruiskruid kan dood spuiten. Misschien eens vragen aan een loonwerkbedrijf. Daarbij bedenken dat in NL minder chemische bestrijdingsmiddelen zijn toegelaten dan in België.

Maar daarmee ben je er nog niet. De zaden van Jacobskruiskruid verspreiden zich via de wind. Vaak wordt gezegd dat de zaden niet al te ver van de moederplant landen maar daar heb ik mijn twijfels bij. Hier zie ik in de bermen Jacobskruiskruidplanten die zo goed als zeker afkomstig zijn van planten die op een 'Nieuwe Natuur' gebied staan (afstand ongeveer 200 -300 meter). Dus als er bij de buurman Jacobskruiskruid staat dan is de kans groot dat de zaden ook in jouw hertenweide landen. Ook bij het opnieuw inzaaien blijf je zitten met het probleem van zaad dat uit de omgeving afkomstig is.

Maaien helpt om het Jacobskruiskruid in toom te houden. Het tijdstip is echter belangrijk want maai je te vroeg dan schiet het Jacobskruiskruid zeer snel opnieuw uit en produceert alsnog bloemen. Beste tijdstip is als de plant in bloei begint te komen. Het maaisel moet opgeruimd worden en mag niet in de weide blijven liggen. Na 1 maand opnieuw maaien en ook dit maaisel afvoeren.

Jacobskruiskruid kan zich vooral vestigen in weilanden waar de zode open is. Dit is met name het geval bij paardenweides omdat paarden het gras zeer kort afvreten. Ook als we een droge nazomer/herfst hebben is de kans op uitzaai van het Jacobskruiskruid groter omdat daardoor het gras weinig tot niet groeit. In weilanden met een dichte zode (gebruikelijk bij de intensieve landbouw) zie je relatief weinig Jacobskruiskruid omdat het te veel concurrentie ondervindt van het gras. De zaden van het Jacobskruiskruid staan bekend als 'lichtkiemers', als het zaad onvoldoende licht krijgt (bijv. bij een dichte zode) dan zal het niet ontkiemen.
Als je een open graszode hebt dan is het, naast het maaien, verstandig om de weide te laten doorzaaien.

Jacobskruiskruid is in de regel een tweejarige plant. In het eerste jaar wordt een rozet gevormd, in het tweede jaar bloeit de plant, zet zaad aan en sterft af. Heel af en toe leeft een plant langer maar dat komt weinig voor. De rozetten van de planten die volgend jaar zullen bloeien, zijn nu al te zien.

Gegroet, de tuinprins





zaterdag 6 juli 2024 - 16:34
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik weet dat je snakt naar "de" magische oplossing, maar die bestaat niet. Of toch niet op korte termijn.
De beste raad die ik je kan geven is: ken je vijand. Want dan herken je zijn zwakke(re) punten.

De website "Flora van Nederland" geeft goede beschrijvingen, foto's en filmpjes van wilde planten en hoe je ze kan herkennen.

Voor jakobskruiskruid (geen "sint" erbij en zonder "c" - wetenschappelijke naam: Jacobaea vulgaris s. vulgaris): https://www.floravannederland.nl/planten/jakobskruiskruid

Voor sintjanskruid (Hypericum perforatum) : https://www.floravannederland.nl/planten/sint-janskruid

Op basis van wat je schrijft gaat de rest van dit antwoord ervan uit dat je inderdaad te maken hebt met jakobskruiskruid.
(Mocht je toch nog twijfelen: sintjanskruid laat zich hier (droge zandgrond) gemakkelijk verwijderen. De wortels zijn heel herkenbaar rood van kleur en heel wat dunner dan die van jakobskruiskruid.)

Ik weet dat heel wat sites aanbevelen om de plant handmatig te verwijderen en/of te beheren door op de juiste tijdstippen (afhankelijk van het weer: eind juni/begin juli en nog een keer eind augustus) te maaien. Bij een "invasie" krijg je de raad om de wei om te ploegen en opnieuw in te zaaien.

Zoals je zelf al vastgesteld hebt, is handmatig verwijderen alleen doenbaar als het aantal planten in de wei beperkt is. Misschien lukt het wel nog min of meer om alleen de jonge rosetten te verwijderen. Mocht je dat toch willen proberen, zaai dan meteen de vrijgekomen plekken in, of dek ze af met mulch (zie hieronder).
Maaien heeft het nadeel dat de plant reageert door extra bloemstengels (= extra zaad) aan te maken. (Bekijkt het vanuit het standpunt van de plant: je hebt maar één jaar om voor nageslacht te zorgen.)
De wei omploegen en opnieuw inzaaien vraagt tijd.

Er zijn nog opties.
Jakobskruiskruid is een pionierplant. D.w.z. dat hij profiteert van kale plakken waar andere planten zich nog niet gevestigd hebben. Typisch voor pionierplanten is dat ze, na een tijd, weggedrukt worden door andere planten. (= Successie)
Voor een beschrijving van de manier waarop dat werkt voor jakobskruiskruid, zie https://natuurtijdschriften.nl/pub/580361/DLN2012113001003.pdf

I.p.v. te proberen om de hele plant te verwijderen of te maaien zou je er dus voor kunnen kiezen om helemaal niets te doen. Dat is wat Natuurpunt hier in de buurt ook aan het doen is met een grote wei.

Als je wil vermijden dat de plant zich ondertussen uitzaait naar aanliggende percelen, zou je de uitgebloeide bloemen kunnen verwijderen. (Dat vraagt nog altijd heel wat tijd, maar kost alvast minder moeite dan het uitgraven van de wortels.)

Ik weet niet op welke manier damherten grazen. Koeien "snijden" de planten af. Paarden rukken ze eerder uit, zodat de wei sneller kale plekken zal krijgen.
Als je regelmatig kale plekken in de wei ziet, zou je ook kunnen proberen de wei te mulchen: https://www.equiculture.net/blog/the-magic-of-mulching-with-horses
Dat artikel is in het Engels. Als je hulp nodig hebt met het Engels, is https://www.deepl.com/nl/translator een goede, gratis vertaalsite.
zondag 7 juli 2024 - 21:42
PeterC

PeterC

ben in bezit van weiland waar het ganse jaar door 4 damherten op grazen ,vanaf vorig jaar zit ik geplaagd met de plant sint janskruid , naar ik vernomen heb is deze plant zeer giftig voor schapen

Sint Janskruid of jacobskruidkruid zijn inheemse soorten. Damherten leven hier ook al ik weet niet hoe lang in het wild.
Ben je zeker dat je damherten die planten eten?
Ik zou verwachten dat ze die instinctief vermijden.
maandag 8 juli 2024 - 21:53
Tuinprins

Tuinprins

In de regel wordt er niet van levende planten in het veld gegeten behalve als er gebrek is aan voedsel. Het probleem met Jacobskruiskruid is vooral gelegen in het feit als het in het hooi beland. De dieren herkennen het daardoor niet meer en eten het.

In het Nieuwe Natuur gebied hier in de buurt lopen paarden. Die grazen om de rozetten van het Jacobskruiskruid heen. Van bloeiende planten wordt, zoals ik dat kan beoordelen, ook niet gevreten.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 9 juli 2024 - 06:41
PeterC

PeterC

Zo verwacht ik het ook.
woensdag 10 juli 2024 - 22:14
Voordeckers

Voordeckers

Aan allen vooral bedankt voor hun reactie
momenteel heb ik nog niet ondervonden dat de dam herten van deze planten eten aangezien het weiland groot genoeg is en er zeker geen voedsel te kort is , De nog aan de zijkant in bloei staande planten ga ik wel de bloemkransen verwijderen om daar toch al geen zaad vorming te krijgen , en stilaan met een drietand haak al zoveel mogelijk deze planten te rooien wat wel voor een stevig werk zorgt
groeten Leon
donderdag 11 juli 2024 - 17:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).